Работниците от „Русенска корабостроителница Запад“ май ще „пият по една студена вода“

0
Работниците от

Твърде голяма е вероятността работниците от „Русенска корабостроителница Запад“ да „пият по една студена вода“ за неполучените си заплати.

Това стана ясно след днешната среща на омбудсмана Мая Манолова с ръководство на синдикалната организация на КНСБ в Русе и синдикалисти от корабостроителницата.

„Според сега действащото законодателството възможността работниците от „Русенска корабостроителница Запад“ да получат своите заплати е минимална“, призна Манолова.

По думите й, причина за това е действащото в момента законодателство, според което работниците в предприятието са на опашката в списъка на кредиторите.

Освен това, производството по несъстоятелност все още не е започнало, а началната му дата е важна за работниците, защото от нея зависи дали ще си получат плащанията от Фонда за гарантиране на вземанията на работници от фалирали предприятия. Ако това не се случи в рамките на три месеца, след като правоотношенията им са прекратени, гарантираните от държавата 1200 лева на всеки един от служителите ще бъдат загубени, подчерта Манолова.

Тя определи случая като обобщен пример за ситуацията в България с работодатели, които по някакви причини имат финансови проблеми – собствеността е неясна, прехвърляна е многократно. По думите й, според сега действащото законодателство и на базата на този случай може да се проследи как работниците не са защитени в ситуация на финансови трудности на едно предприятие – няма да си получат парите от Фонда, едва ли ще си вземат и заплатите в производството по несъстоятелност, защото са четвърти ред кредитори.

Предприятието е запечатано на 24 февруари тази година от частен съдебен изпълнител след решение на съда. Така около 110 души остават без работа и с неизплатени заплати за около четири месеца, припомни председателят на синдикалната организация в „Русенска корабостроителница Запад“ Христо Йорданов.

По случая с корабостроителница ще бъде уведомена прокуратурата, ще се изпрати писмо до министъра на транспорта дали държавата би имала интерес да се намеси и да бъде спасено предприятието предвид важността му за корабното дело в България, обеща Манолова. Ще бъдат сезирани Инспекцията по труда, както и НАП – дали са внесени осигуровките на работниците, за да са спокойни тези, на които им предстои пенсиониране, че ще получават пенсии в пълен размер. Ще се настоява и пред депутатите да се захванат с промени в законодателството.

агенция за подбор на персонал
зарядни станции за електромобили