Русе отличи доайена на българския балет проф. Петър Луканов

0

Златна значка от Община Русе получи доайенът на българския балет проф. Петър Луканов.

Отличието е по случай 90-годишен юбилей на изявения български хореограф, постановчик, режисьор и педагог, който бе отбелязан със спектакъла „Жизел“. Въпреки че балетът е поставен преди години, той все още е неизменна част от афиша на Държавна опера-Русе.

Творческата биография на проф. Луканов е тясно свързана с Русенската опера.

Професионалният му път започва в Русе като артист-балетист в периода 1953-1963. Той е възпитаник на именития руски балетист, хореограф и балетен педагог Леонид Лавровски (1905-1967), при когото завършва Балетна режисура в Москва (1963-1967).

Неговите първи постановки са ориентирани към едноактни балетни творби върху музика от ХХ век, които поставя на русенската балетна сцена. Сред тях се открояват заглавията на „Чудният мандарин“ по музика на Барток и „Карнавал в Куба“, представени през 1965 заедно с „Франческа да Римини“ от Чайковски под диригентството на Александър Владигеров. Спектаклите са удостоени с присъствието и аплаузите на Дмитрий Шостакович. През 1966 отново на русенска сцена следват „Целувката на феята“ от Стравински, „Блудният син“ от Прокофиев, „Един американец в Париж“ по музика на Гершуин.

След множество постановки в София, Пловдив и Стара Загора, в средата и в края на 70-те името на Луканов отново присъства в русенския балетен афиш с оригиналните постановки на „Рождество и разпятие“ по музика на Васил Казанджиев и с мащабните балетни творби „Хайдушка песен“ на Александър Райчев, „Нистинарка“ на Марин Големинов, „Чиполино“ от Карен Хачатурян и класическото заглавие „Жизел“. През 1996 година Петър Луканов поставя на русенска сцена класическия балет „Дон Кихот“, на следната година – балета на Красимир Кюркчийски „Козият рог“, а през  1998 година – отново „Нестинарка“ на Марин Големинов и „Жизел“, която постановка и днес присъства в репертоара на балета на Русенската опера.

Афинитетът на Петър Луканов към музикалния авангард потвърждават и последните му постановки по музика на Симеон Пиронков за Русенската опера – „Апологията на Сократ“ („Истинската апология на Сократ“) и „Балетна музика в памет на Стравински“, осъществени през 2005 под диригентството на Симеон Пиронков-син.

Творбите на Петър Луканов се отличават с четлива режисьорска конструкция, а ясно проведените взаимоотношения между героите и  прецизността в провеждането на драматичното действие достигат до изграждането на въздействащи кулминации.

агенция за подбор на персонал
зарядни станции за електромобили