Военният пилот Терзиев загубил ориентация без да разбере

0
Военният министър Георги Панайотов и Димитрина Попова. Снимка: БГНЕС

Военният пилот Валентин Терзиев, който загина при нощно учение край Шабла през юни, е загубил пространствена ориентация без да разбере. Такива са изводите на разследващия авиационното произшествие екип. В петък ръководителят на екипа – полк. Василев от военната полиция участва в публична дискусия в министерството на отбраната. Тя се провежда в присъствието на военния министър Георги Панайотов и вдовицата на загиналия Димитрина Попова.

На база на нейните въпроси обаче стана ясно, че подобна нощна стрелба с ракета по падаща мишена Терзиев е изпълнявал за първи път. От Военновъздушните сили (ВВС) обаче твърдят, че той е бил достатъчно подготвен. Отговорът на командира на ВВС бе, че за всичко има първи път. Българските пилоти не летят достатъчно, призна военният министър. Проблемът с т.нар. нальот (летателните часове) е от години, но за решаването му не се прави много.

Извлечена е информацията от „черната кутия“ на падналия МиГ-29

Разследващият екип не счита, че пилотът на МиГ-29 е допуснал грешка, защото в нито един момент Терзиев не е разбрал, че се намира в аварийна ситуация, обясни полк. Василев. Той обясни, че загубата на пространствена ориентация зависи до голяма степен и от психо-физичните особености на самия човешки организъм. Разследващият обясни, че през цялото време Терзиев е извършвал стандартни действия за излизане от атака е не е имал представа в каква ситуация е. До сблъсъка с водата самолетът не е бил в хоризонтално положение, а носът е бил насочен надолу, обясни Василев.

„Черната кутия“ на падналия МиГ-29 заминава за Русия

Това основната причина за инцидента, смята проверяващият екип. Допълващите са неправилна преценка на наземното ръководство на полета, както и неправилна преценка на пилота. Той е трябвало да лети през нощта, ориентирайки се само по приборите на самолета, без да има никакъв външен ориентир. И наземната група, и самият пилот са можели да прекратят полета. Групата обаче не е извършила нарушение, защото никъде в инструкциите няма изискване на каква височина и скорост задачата следва да бъде отменена. Според полк. Василев при по-малка височина и по-висока скорост е възможно да се появи дефицит на време и пилотът да не успее да изпълни задачата. Това обаче не е сигурно и е възможно времето да му стигне, обясни той.

Майор Терзиев не е оцелял

Проверка на работата на наземната група ще бъде извършена. Това обаче ще се направи, след като военната прокуратура приключи разследването, защото в момента всички документи са при тях, обясни министърът. На въпрос на Попова не е ли възможно просто да се поискат копия на документите, за да се направи проверка в по-кратки срокове той заяви, че това може да се направи, но прокурорите дали „индикации“, че не желаят това да се случва.

Сагата с падналия МиГ-29: Янев на среща с руската посланичка. По делото се сменят прокурори

На вдовицата на загиналия е изплатено обезщетение по закон и правен опит да й се помогне, каза още министърът. Попова обясни, че на два пъти й е предлагано детето й да отиде на лагер. Имала и един телефонен разговор, в който я попитали как е. Тя поиска да й бъдат дадени документи от проверката. Министърът обясни, че може да предостави само тези, които не съдържат класифицирана информация.

 

агенция за подбор на персонал
зарядни станции за електромобили