Министър: Идентични храни и напитки в България са с по-лошо качество и по-скъпи, отколкото на Запад

0
Идентични храни и напитки в България

Идентични храни и напитки в България са с по-лошо качество и по-скъпи, отколкото на Запад, съобщи министърът на земеделието Румен Порожанов, цитирайки най-новите изследвания, извършени от Агенцията по безопасност на храните.

По думите му, по сигнали от зрители било установено, че едно и също адаптирано бебешко мляко у нас се продава с 40% по-скъпо, отколкото в… Лондон.

Изследванията включват 53 хранителни продукта от 11 групи храни. Сравнявани са продукти, продавани у нас, в Германия, Австрия, Италия и Чехия, направени са 106 проби между 21 февруари и 20 април. Резултатите показват, че идентични продукти на нашия и западноевропейския пазар имат над 20% разлики в етикетите и над 40% по-високи цени при нас, каза Порожанов.

При 40 продукта има идентична информация на етикетите, но при 13, или 25%, има различия в състава и хранителната стойност. Сред тях са мляко за малки деца, моцарела. При безалкохолни напитки със съдържание на портокал на една и съща фирма например, най-ниско е съдържанието на плод у нас, както и в Унгария – 5%, докато в Италия е 12%. В половината държави напитката се прави със захар, а в другите, вкл. у нас – със заместител. Различия има и при сладкарските, тестените, шоколадовите продукти, зеленчуковия бульон.

При 22 продукта, или 42%, цените у нас са по-високи, показва още проверката, каза Порожанов, като уточни, че говори за нетни цени, абстрахирайки се от ДДС. Най-фрапиращият случай е паста, която у нас е със 166% по-скъпа, отколкото в Италия. При детските храни, пюре от зеленчуци в Германия е с над 40% по-евтино, отколкото в България. Той отбеляза, че еврокомисарят по правосъдие Вера Юрова първоначално не е приела проблема като доста сериозен, но вече е променила позицията си. Има предложени промени в три директиви, свързани с потребителите, и от днес започват работните срещи в Брюксел, отчете министърът.

Още днес министър Порожанов ще се срещне с представители на големите търговски вериги у нас, за да обсъди резултатите от изследванията.

агенция за подбор на персонал
Изработка на сайтове, СЕО оптимизация, реклами в интернет
зарядни станции за електромобили