Изгнили траверси, критично състояние на инфраструктурата, остарели осигурителни системи и устройства за безопасност. Това е видял чешкият специалист Зденек Жак на гара Хитрино два дни след влаковия инцидент през 2016 година.
Свидетелят, разпитан чрез видеоконферентна връзка със съд в Бърно, е бил поканен от фирмата производител на дерайлиралите вагони и е бил част от екипа чуждестранни специалисти, написали доклад за инцидента. Според Жак, железният път е бил в критично лошо състояние, дори в участъците, които не са засегнати от инцидента. Недостатъчна и уплътнена баластра, която да държи траверсите, изгнили и зле укрепени траверси – това са фактори, заради които релсите са били нестабилни, дори при обичайно преминаване на влаковете.
Друг ключов момент са системите за сигнализация, които са били с разрушени елементи и с остаряло оборудване. Зденек Жак не отрече, че високата скорост е рисков фактор, но според него, релсовият път се е движел и не е бил укрепен стабилно, а поддръжката му не е била професионална.
Зденек Жак е експерт по сигурност в жп транспорта, работил е като генерален инспектор в чешката железница, участвал е в национални разследващи органи.