Компании от цял свят се надпреварват в разработването на по-съвършени батерии и по-бързи зарядни станции. За целта водещи германски компании като BMW, Porsche и Siemens обединиха сили със специалистите в областта на зареждането Allego и Phoenix Contact E-Mobility и създадоха супербърза зарядна станция с мощност 450 киловата, която се нуждае само от 3 минути, за да осигури на електромобила пробег от 100 км. Времето, необходимо за пълно зареждане е 15 минути. Тя превъзхожда дори суперзарядните станции на Tesla, тъй като е 4 пъти по-мощна и зарежда 2 пъти по-бързо.
Станцията се намира в германската провинция Бавария и може да се използва напълно безплатно от всякакви електромобили, съобщават от BMW. Експертите също приветстват технологията, определяйки я като значително по-добра от съществуващите в момента.
За да е успешна технологичната разработка обаче, от ключово значение е да се създадат автомобили, които могат да се справят с увеличената мощност, защото въпреки очевидните си предимства, зарядната станция осигурява повече енергия, отколкото текущите модели могат да поемат.
BMW и Porsche разработват специални автомобили за тестовете. За да издържат на мощния заряд, те използват специална охладителна система на Porsche, която поддържа постоянна температура в батерийните клетки, а кабелите за зареждане също се охлаждат. Siemens пък осигурява по-високо електрическо напрежение, за да тества границите на силовото напрежение.
Но супер бързото зареждане идва и с други недостатъци. „Ако зареждате батерията много бързо, тя е по-малко ефективна, което всъщност я поврежда“, предупреждава Кийт Пулен, професор по енергийни системи в Университета в Лондон.
Така на този етап се оказва, че технологията може да бъде полезна при спешни случаи, но честото й използване би довело до бързо износване на батерията. Супербързите зарядни станции използват огромно количество енергия, което от своя страна създава проблем на инженерите. Например станция с 20 места за зареждане ще използва около 6 мегавата електричество – същото количество като малък град.
„Тази енергия трябва да дойде от някъде и тя трябва да дойде от мрежата. Няма да успеете да го направите, защото първо са нужни големи промени“, казва професор Пулен.