Онлайн платформите като Facebook и YouTube могат да предвиждат нашите желания, без дори да подслушват телефонните ни разговори. Това заяви бившият служител на Google Тристан Харис по време на конференция на Института „Милкен“.
За целта в сървърите си те разполагат с виртуална версия на потребителите си – нещо като аватар или „вуду кукла“, която компютърните алгоритмите тестват. На разположение е събирана с години информация относно кликовете, разговорите онлайн, действията в мрежата, която прави поведението на аватара все по-подобно до това на реалния потребител. Това помага възможно най-точно да се подбират подходящите реклами и послания за всеки човек, който има подобен профил.
Почти на всеки потребител на YouTube се е случвало след като си пусне клип с намерение да гледа само него, неусетно да се унесе и след няколко часа да осъзнае, че е изгледал десетки други. Това е така, тъй като алгоритъмът знае точно кое да е следващото видео, което да покаже, тъй като тества върху аватара ни кой от стотиците милиони възможни клипове ще ни накара да останем най-дълго. 70 процента от трафика в YouTube се задвижва от алгоритъм, което означава, че YouTube избира какво да гледаме, а не ние.