Вече е достъпно приложението, чрез което всеки гражданин може да разбере какви негови лични данни са били неправомерно разпространени, след като сървър на НАП бе успешно атакуван и данните на над 5 млн. българи станаха публично достояние.
Електронната услуга е публикувана в специално разработен сайт, чрез който НАП ще продължи да информира засегнатите, съобщават от приходната администрация.
Справката за това какви лични данни са били неправомерно разпространени може да се направи ТУК.
Проверката изисква въвеждане на персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП, или квалифициран електронен подпис (КЕП), който съдържа ЕГН. Преди да се даде информация за изтеклите данни, от съображение за сигурност, се иска смяна на ПИК, като новият вече не е само от цифри, но и от букви и специални символи.
Освен чрез електронната услуга, информация за типа лични данни, които са били неправомерно разпространени, гражданите ще могат да получат и във всички офиси на НАП след представяне на документ за самоличност.
Българските граждани, които не разполагат с ПИК и КЕП, живеят дългосрочно в чужбина и нямат възможност да посетят офис на НАП, могат да получат информация на телефонния номер за връзка с НАП от чужбина – +359 2 9859 6801. След свързване експерт ще зададе контролни въпроси с цел идентификация и предоставяне на нужната информация.
Обща информация за чуждестранните лица е публикувана в английската версия на създадения по темата сайт. Чуждестранните лица, за които има разпространени лични данни, ще бъдат уведомени от данъчната си администрация.
Новата надградена услуга, предоставяща информация за неправомерно достъпените и незаконно разпространени лични данни, замества съществуващата досега проверка, която се извършваше с ЕГН и телефонен номер, съобщава НАП.