Препубликуваме без никаква редакция статия, разработена от разследващите журналисти на Биволъ и публикувана на сайта им на 05.06.2020 година.
Над двеста метра кей с вълнолом е построен незаконно пред сарая на Доган в Росенец без нито един строителен документ. След това е узаконен и вписан като частна собственост с опашатата лъжа, че е съществувал още през 80-те години на миналия век. Всички отговорни институции мълчат и крият тази безпрецедентна наглост, която е актувана с решение на специална държавна комисия и заповед на заместник-министър.
Биволъ разкри преди две седмици, че кеят на пристана за лодки пред летния сарай на Доган изненадващо е пораснал между 2016 и 2018 г. с над 200 метра. Това се вижда от сателитни снимки в системата Google Earth. До февруари 2018 м. кеят е дълъг около 50 метра. Ноември 2019 г. към него са пристроени още 220 м. Новото мащабно съоръжение е с обща дължина 270 м. и оформя нова марина, в която могат да се приютят големи яхти.
За сравнение северното пристанище на Несебър е с вълнолом 183 метра, Поморие – 410 м., кеят на военноморската база Атия – 450 м., пристанище Царево – 240 м., а двата кея на най-прочутата частна марина Диневи са с обща дължина около 500 м. Новият кей на Доган е сравним със съседния кей на нефтеното пристанище Росенец, който също е около 270 линейни метра.
За новите 220 м. градеж не съществува нито един документ за строителство. Няма проект, няма строително разрешение, не е извършван строителен надзор, няма Акт 14, 16 или каквото и да е било от комплекта строителни книжа, изискван по няколко закона. При това става дума за строеж в акваторията на Р България, която все още по Конституция се явява изключителна държавна собственост.
“То там си беше…”
За да узакони заграбената от морето територия фирмата “Хермес Солар” прави изключително нагла врътка: обявява новоизградената част от вълнолома за построена през 80-те години и го вписва като собственост с корекция на стар нотариален акт, претендирайки за фактическа грешка.
Това се вижда в Констативен акт 57 том 9 дело 1759 на Служба по вписванията – Бургас, издаден на 18.03.2020 г., насред най-тежките карантинни мерки. В него се посочва, че съществува “специализиран пристанищен обект” – хидротехническо съоръжение от две основни части, като първата част от 50 линейни метра била изградена през 70-те години на XX-век. На втори етап през 80 години на XX век допълнително са изградени 125 линейни метра съоръжение за защита от север и 85 линейни метра за защита от запад с ядро от стоманобетонови касети, с оформен кейов фронт и стоманобетонова монолитна стена, разделяща вълнолома на две нива – пише в документа.
Повтаряме – всичко написано за втория етап е нагла измама. Строителството на тези допълнителни 210 линейни метра е изцяло извършено след 2016 г.
Посоченият нотариален акт е документ е с невярно съдържание, с който трябва да се занимава прокуратурата. Но преди да се стигне до узаконяването на собствеността с констативен акт, няколко институции са били запознати с намеренията на фирмата “Хермес Солар” да изгради пристанище, дали са положително становище, има издадена заповед на МРРБ вписване на имота в Кадастъра.
Измамата е узаконена със заповед на зам.-министър
Биволъ се опита да се сдобие и с преписка водена в МРРБ, която предхожда узаконяването на кея и е представена в Кадастъра в Бургас. Става дума за няколко заповеди, решения и съгласувателни писма от края на 2019 г., които бяха поискани по реда на ЗДОИ от Регионалното министерство, но след изтичането на 14 дневен срок не бяха предоставени.
– Заповед РД-02-15-170-13.09.2019 на Министъра на регионалното развитие и благоустройството за назначаване на
Национален експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика (НЕСУТРП) за разглеждане на проект на Специализиран подробен устройствен план – Парцеларен план (ПП) за пристанищната акватория към пристан за яхти и лодки – Отманли, община Бургас, с възложите Хермес Солар ООД.
– Решение на НЕСУТРП, с което е приет проекта на СпПУП-ПП.
– Одобреният Специализиран устройствен план – Парцеларен план (ПП) за пристана за яхти и лодки в Отманли в текстови и графичен вид.
– Заповед N° РД-02-15-186-11.10.2019 на Заместник Министъра на регионалното развитие и благоустройството.
– Писмо на МРРБ с изх. N° 90-05-958.20.11.2019.
– Писмо на Областна дирекция Земеделие гр. Бургас РД-12-03-12-1/18.02.2020 г.
Целият този документооборот почива на фалшивата декларация, че кейовата стена е съществувала още от 80-те години. Той е необходим, за да се впише в Кадастъра незаконнопостроения вълнолом, което се случва със заповед 18-2034-24.02.2020/24.02.2020 г. на НАЧАЛНИК НА СГКК – БУРГАС. Биволъ изиска заповедта, в която са описани документите (виж тук).
Началникът на бургаския кадастър коронясва измамата с вълнолома като намира, че “неотразяването на обекта на кадастъра представлява явна фактическа грешка по смисъла на ЗКИР” и нанася имота с нов кадастрален номер 07079.831.346 с площ площ 5838 кв. м.
Държавата не знае за новото пристанище
Биволъ поиска от областния управител на Бургас Вълчо Чолаков да предостави наличните там книжа за новия обект, но получи отговор, че след 2016 г. не са постъпвали нови документи, “различни от тези, които са предоставени по повод предходни питания”.
През 2016 Чолаков, който влезе във властта от квотата на Реформаторския блок, предостави на Биволъ по ЗДОИ комплект документи с искане да се заличи държавната собственост върху съществуващия тогава кей. След това стана ясно, че той е одобрил искането и е деактувал държавната собственост на яхтеното пристанище.
Отговорът, че нови документи няма, е в противоречие със закона, тъй като Заповед N° 18-234-24.02.2020 на Началника на СГКК – Бургас, е публикувана с уведомления до МРРБ и Областния Управител на Бургаска област. Това е задължително, за да се даде възможност на всички заинтересовани страни да обжалват в 14 дневен срок. Така се оказва, че три месеца след заповедта на Кадастъра, Държавата в лицето на областния управител не знае за нея.
Друга институция, която няма хабер какво и кога се е строило в морето е ДНСК. Оттам отговориха, че не разполагат със строителните книжа и те трябва да бъдат потърсени в Община Бургас. В Община Бургас също няма следа от каквито и да било строителни разрешителни, защото такива не са издавани оттам – по закон компетентната институция за строежи на такива пристанищни съоръжения е МРРБ.
Това обаче не е всичко. В Кодекса за търговско корабоплаване чл.8 изрично е посочено,че крайбрежни терени с цел строителство се отреждат само след предварително съгласуване с Министерството на Отбраната и Министерството на Транспорта,Информационните Технологии и Съобщенията -МТИТС. Освен това ЗМПВВПРБ изисква пристанищата да бъдат регистрирани в публичен регистър. За да бъдат въведени в експлоатация те трябва да бъдат освидетелствани чрез Свидетелство за Експлоатационна Годност чрез съответните упълномощени лица от МТИТС.
Нищо подобно няма, а и няма как да има, защото строителството на това хидротехническо съоръжение е абсолютно незаконно и това няма как да бъде скрито.
Освен това въпросното яхтено пристанище не фигурира в извадката на пристанищната регистрова книга за района на отговорност на ДМА-Бургас( от Държавната Граница и Морските демаркационни линии с Република Турция до паралела на нос Емине.).
То не фигурира никъде и в Заповед Б-3-45 и Разпореждане №1 на Директора на ДМА Бургас от 18.05.2020, за изисквания за осигуряване на безопасността на корабоплаването и определяне на минималното газене в района на отговарност на ДМА-Бургас.
Анклав на беззаконието
Още при строежа на обекта станал известен като “Догансарай” Биволъ разкри, че той е в нарушение на нормите за височина по крайбрежието съгласно ЗУЧК. Сградата е проектирана от най-скандалния по бетонирането на българското Черноморие арх. Калин Тихолов, известен още като архитектът на ДПС.
Според строителното разрешително от 2014 г. градата е построена от Главболгарстрой – същата фирма, която се прочу с “подпорния хотел” на “Алепу”.
Извисяващата се на 18 м височина кула в средата на Сарая е квалифицирана от Тихолов като “архитектурен елемент” и недопустимо е узаконена от Община Бургас, въпреки, че това е обитаема част от сградата и не представлява никакъв “архитектурен елемент”. Няколко закона са потъпкани и всички институции си затварят умишлено очите пред грозната картина.
По-късно до сарая на самия плаж изникна двуетажна постройка, за която също няма никакви следи от строителна документация. Нито Областна управа, нито МРРБ знаеха, че на плажа, който е публична държавна собственост, има такъв строеж.
На най-новите сателитни снимки се виждат още няколко сгради, построени в североизточната част на имота. За тях няма никаква информация в Кадастъра, нито пък информация за строителни разрешителни.
Последният публичен скандал около Сарая се случи в Община Бургас, която направи всичко възможно за да деактува публичната си собственост около имота на “Хермес Солар” в частна, за да бъде осигурена пълна недостъпност на крайбрежната зона от страна на граждани. Това влиза в пряко нарушение на Конституцията на Република България, категорични са юристи.
От всичко изнесено дотук става ясно, че територията на “Догансарай” се ползва с особен статут на екстратериториалност спрямо законите и дори Конституцията на страната. Като бонус към институционалната слепота, всички безобразия свързани с Доган имат и особен имунитет срещу медийно отразяване в национален ефир.