Около 500 лева ще струва техническият паспорт на жилище от 100 квадрата. Оказва се обаче, че изискванията по тях дори няма да гарантират сигурността на сградите, а ако собствениците откажат да платят, ще бъдат дадени на частен съдебен изпълнител. Недоволството нараства и от факта, че от хората се изисква паспорт за техните сгради, докато самите законотворци все още не са издали такива за всички държавни и обществени обекти.
Цените за изготвяне на технически паспорт в момента вървят между 5 и 7 лева на квадрат. Паспортът обаче не е крайната стъпка. Той посочва състоянието на сградата и издава препоръки за нейната сигурност. Те обаче нямат нормативна стойност.
„Защото, ако трябваше да бъде направено това, трябваше всички сгради да бъдат преизчислени и да бъдат осигурени на земетръс“, казва управителят на фирма за проектиране и обследване инж. Мартина Яковлева.
Нормативите преди 80-та година не са изисквали такива изчисления. Затова законодателите решават, че сградите, строени тогава, автоматично получават положителна оценка.
Собственици плащат както за апартаментите си, така и за идеалните части, т.е. за цялата разгърната площ. Не е ясно обаче какво ще се случи с необитаемите апартаменти, които само в Русе са около 30 %.
Освен обследването собствениците ще платят и по 80ст на кв. м. на общината, за да разгледа документите им, които са задължени да изготвят. Ако собствениците откажат да платят, общината ще го направи вместо тях.
„Което значи че разходът който ще направи Общината за възлагане на паспорт, ще бъде търсен да бъде възстановен по нейните сметки по съдебен ред“, обясни Здравка Великова – директор на дирекция „Инвестиционен контрол“ в община Русе.
Изглежда обаче дори тези, които през 2007 година наложиха тези правила, не могат да ги спазят. В Русе има 81 сгради публична собственост. Само 39 имат технически паспорти.
Срокът за изготвяне на технически паспорти на всички сгради е до края на 2022 г.