Спряганият от повече от десетилетие проект за изграждане на интермодален терминал в Русе отново излива на дневен ред.
Това стана ясно при представянето на основните приоритети на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, които бяха представени днес в Русе. Очакванията са той да бъде изграден до края на 2025 година, като неговата стойност ще бъде близо 52 милиона лева без ДДС. Предвижда се догодина да се подпише договорът за строителство. Подготовката за проекта е започнала още по време на предходния програмен период и благодарение на средства от Европейския съюз вече е избрано местоположението на бъдещия терминал, направени са предпроектни проучвания, оценки по отношение на околната среда и отчуждителни процедури. Неговият най-голям плюс е в това, че ще даде възможност за бързо преминаване от автомобилен към жп транспорт и ще позволи значително увеличаване на товарните превози, като същевременно ще се избегнат и задръстванията по шосе през ГКПП „Дунав мост“.
„Отварят се много икономически възможности, които ще са от полза за русенци, ще се открият много нови работни места. Несъмнено един такъв проект би бил полезен за гарда. Тук ще се съсредоточи бизнес“, подчерта заместник областният управител Людмил Христов. Предварителните проучвания сочат, че на терминала ще могат да се обработват над 60 000 контейнера годишно, като в последствие до 2045-а анализите показват, че ще може да се удвои капацитетът на съоръжението. Интермодалният терминал ще се намира на юг от Индустриален парк – Русе и на север от гара Разпределителна. Терминалът ще разполага с товаро-разтоварна зона и административна сграда. Той ще бъде отдаден на концесия по подобие на Пловдивския терминал. На практика след изграждането на цялостната инфраструктура от Министерството на транспорта ще обявят концесия и избраният концесионер ще експлоатира терминала, като ще предостави достъп до всички превозвачи за използването.
Сред другите приоритети е рехабилитация на спирка Товарна гара, като предстои стартиране на процедура за строителство. Там се предвижда да се изградят два перона от двете страни на жп линията, като те ще бъдат с надвеси и модерно осветление, а също така ще осигуряват и достъпен маршрут за хора с намалена подвижност. Най-вероятно тези дейности ще бъдат завършени догодина.
По програмата за трансгранично сътрудничество между България и Румъния се предвижда реконструкция на Централната жп гара, като се планира укрепване на земната основа и изпълнение на дренажи, така че да се избегне нейното наводняване. Ще бъде осигурен достъп и за инвалиди, като пероните и подлеза ще бъдат ремонтирани. Всички ремонтни дейности по централната гара би трябвало завършат до 2027 г. Категорично обаче няма да бъде променяна визията на гарата.
Паралелно ще се извършва ремонт, възстановяване и модернизация на тяговите подстанции – Варна и Разград, както и изграждането на нова такава в Русе и съответно въвеждането на система за телеуправление и телесигнализация – SCADA.