Европейската комисия промени проекта за патентни правила, за да улесни притежателите на патенти да съдят компаниите при спорове за авторски права, след като бе разкритикувана, че по-ранният проект е облагодетелствал потребителите и е ограничавал притежателите на патенти да искат съдебни забрани.
Изпълнителният орган на ЕС, който ще обяви проектоправилата в сряда, се надява, че този ход ще сложи край на скъпоструващите съдебни спорове относно патенти, които са от съществено значение за ключови технологии за телекомуникационно оборудване, мобилни телефони, компютри, свързани автомобили и интелигентни устройства.
През предходното десетилетие мобилните технологии бяха огнище на патентни спорове, в които участваха Apple Inc (AAPL.O), Microsoft (MSFT.O), HTC Corp (2498.TW), Motorola, Samsung Electronics и Nokia .
Представители на ЕС твърдят, че опасенията за патентна война, включваща автомобилната индустрия и технологията „Интернет на нещата“, както и нарастващият дял на Китай в ключови патенти, са били основните причини за предложените от Комисията правила.
Последният проект, позволява на притежателите на патенти да поискат от съда съдебни забрани срещу компаниите нарушители, дори докато двете страни преговарят за справедливи, разумни и недискриминационни (FRAND) лицензионни такси под егидата на Европейската служба за интелектуална собственост (EUIPO).
В по-ранен проект се забраняваше предприемането на такива правни действия до приключването на процеса на определяне на FRAND в рамките на девет месеца.
„Задължението за започване на процедура за определяне на FRAND не следва да бъде в ущърб на ефективната защита на правата на страните“, се казва в последното предложение.
„В това отношение страната, която се ангажира да се съобрази с резултата от определянето на FRAND, докато другата страна не го направи, следва да има право да започне производство пред компетентния национален съд до приключване на определянето на FRAND.“
Притежателите на патенти твърдят, че забраните помагат за защита на техните права, докато противниците им казват, че подобни забрани могат да завишат лицензионните такси и да задушат конкуренцията.
Проектът за правила трябва да бъде съгласуван със страните от ЕС и Европейския парламент, преди да стане закон.