Във вторник в Колизеума бе открит асансьор, който ще направи обекта по-достъпен за хора със затруднения в придвижването и ще предложи панорамна гледка към римската забележителност.
Новият асансьор, който ще позволи на посетителите да достигнат до най-високите нива на древния амфитеатър, беше открит в присъствието на министъра на културата на Италия Дженаро Сангиулиано, който заяви: „От днес Колизеумът е още по-значим обект на световното културно наследство“.
L’ascensore inaugurato oggi al @ParcoColosseo consente l’accesso al terzo ordine dove è possibile godere di un panorama meraviglioso. Il Colosseo è unico nel suo splendore. pic.twitter.com/q5TdMzzzSB
— Gennaro Sangiuliano (@g_sangiuliano) May 30, 2023
Поводът беше отбелязан от Orchestra Italiana del Cinema, който изпълни музика на Ханс Цимер от саундтрака на филма „Гладиатор“.
Идеята за инсталиране на асансьора се ражда след благотворителна прожекция на филмовия хит на Ридли Скот в Колизея през 2018 г., когато президентът на оркестъра Марко Патриняни се ангажира да финансира проекта.
The Orchestra Italiana del Cinema performing music from The Gladiator soundtrack in the Colosseum as the sun goes down. Priceless. pic.twitter.com/h5L1hVnDqC
— Wanted in Rome (@wantedinrome) May 30, 2023
The Colosseum inaugurated a new elevator this evening, in the presence of Italy’s culture minister, with a special message from Gladiator star @russellcrowe pic.twitter.com/58RScX3zRW
— Wanted in Rome (@wantedinrome) May 30, 2023
Отдавайки почит на Патриняни и Италианския филмов оркестър, директорът на археологическия парк в Колизео Алфонсина Русо заяви, че „културата е и все повече трябва да се превръща в право, от което никой не бива да се чувства изключен“, като подчерта, че „културната и физическата достъпност“ винаги са били приоритет за нейния екип.
„От днес, благодарение на новия асансьор, всички посетители ще могат да се насладят на изключително въздействаща гледка към небето над Рим“, добави Русо.
Асансьорът, който ще бъде пуснат в експлоатация от юни, се вписва хармонично в паметника и е проектиран така, че да позволява „пълна обратимост“, без да се правят постоянни структурни промени в почти 2000-годишния амфитеатър.