От 1 март 2025 г. цените на куриерските услуги в България ще се повишат, след като водещите компании в бранша обявиха актуализация на тарифите си. Това решение ще засегне както бизнеса, който разчита на доставки, така и крайните потребители, които все по-често използват куриерски услуги за онлайн пазаруване.
Какви са основните промени?
Една от най-значимите корекции е увеличението на таксата за наложен платеж по банков път – тя ще нарасне от 0,6% на 0,7% без ДДС, като минималната стойност ще бъде 50 стотинки. Основната причина, посочена от компаниите, е „динамиката в банковия сектор и нарастващите разходи за финансови услуги“.
Освен това цените на вътрешните и международните доставки на едри, палетизирани пратки ще се повишат с 10%. Променя се и начинът на таксуване на по-леките пакети (до 7 кг), където цената вече ще зависи не само от реалното тегло, но и от обема на пратката.
Втората голяма куриерска фирма на българския пазар също обяви промени – от март цените на всички пратки в България, Гърция и Румъния ще се увеличат с 8%. За момента таксите за наложен платеж и обявена стойност остават непроменени.
Как куриерските фирми оправдават повишението?
Както мобилните оператори често мотивират ръста на цените със „загриженост за клиентите“, така и куриерските компании твърдят, че корекциите в тарифите са в полза на потребителите. Основната причина за увеличението е „икономическата обстановка и цялостното поскъпване на стоки и услуги“, като компаниите подчертават, че това ще им позволи да поддържат високо качество на услугите си.
Как ще се отрази това на бизнеса и потребителите?
За електронните магазини и фирмите, които разчитат на доставки, поскъпването на куриерските услуги означава по-високи разходи, които вероятно ще бъдат прехвърлени към крайните клиенти. Това може да доведе до леко увеличение на цените на продуктите, особено в сектора на онлайн търговията.
Потребителите, които често използват куриерски услуги за лични нужди, също ще усетят промяната – особено тези, които поръчват стоки с наложен платеж или изпращат по-обемни пакети.
Въпреки че увеличението на тарифите изглежда неизбежно, клиентите ще продължат да търсят най-изгодните възможности, а конкуренцията между куриерските фирми вероятно ще доведе до нови промоции и алтернативни ценови модели.