Европейският сектор на електронната търговия продължава своя възход, като онлайн продажбите изпреварват растежа на традиционните физически магазини. През 2024 г. приходите от електронна търговия в Европа достигнаха €958 милиарда, отбелязвайки 8% ръст спрямо предходната година (Statista).
Тенденции в електронната търговия в Европа
Въпреки икономическите предизвикателства, дигиталната търговия остава водещ двигател на пазара, благодарение на нарастващото използване на мобилни устройства, конкурентните цени и променящите се потребителски навици.
В същото време пазарът става все по-конкурентен, като бързоразвиващи се платформи като Temu и Shein нарушават статуквото с изключително ниски цени. Това предизвика загриженост сред местни търговски асоциации в Дания, Финландия и Германия относно честната конкуренция и регулаторните изисквания (Reuters). В отговор Европейският съюз затяга митническите регулации, за да гарантира справедливи пазарни практики и безопасност на потребителите.
Интересно е, че въпреки бума на онлайн пазаруването, физическите магазини също преживяват възраждане. Много брандове осъзнават стойността на комбинирането на дигитални и физически търговски стратегии, за да се конкурират по-успешно с големите онлайн платформи. Този омниканален подход се превръща в ключова стратегия за търговците, които искат да засилят пазарните си позиции.
В допълнение, мобилната търговия (m-commerce) продължава да разширява влиянието си. До края на 2024 г. мобилните транзакции се очаква да заемат значителен дял от онлайн продажбите в Западна Европа (eMarketer). Удобството на пазаруването през смартфон трансформира потребителските навици и подчертава необходимостта от оптимизирано мобилно присъствие на бизнеса.
Стратегията на бъдещето за електронните търговци в региона се крие в интеграцията на всички тези канали на местно ниво.
Нови възможности в Централна и Източна Европа
Освен ръста на установените пазари, разширяването към нови европейски региони се ускорява. Държави от Централна и Източна Европа, включително Балканския регион, отбелязват значителен ръст в сферата на електронната търговия, подкрепен от нарастващия интернет достъп и трансграничната търговия. Според Statista, онлайн продажбите в Източна Европа се очаква да нарастват с 12% през 2025 г., изпреварвайки Западна Европа. За бизнеса, който търси растеж, тези нововъзникващи пазари предлагат огромни възможности, но изискват локализирани стратегии.
В динамичната среда на електронната търговия, компаниите трябва да бъдат адаптивни и информирани, за да се възползват от новите възможности. Balkan eCommerce Summit 2025, който ще се проведе в Арена София, България, на 29-30 април, е едно от ключовите събития за електронната търговия и дигиталния маркетинг в Източна Европа, създадено за да предостави платформа за обмен и партньорства за бизнесите в региона.
„В днешната бързо променяща се среда на електронната търговия бизнесите имат нужда от бърза адаптация, солидни партньорства и интегриране на дигитални и физически канали за продажби ефективно.“, споделя Никола Илчев, утвърден експерт в сферата на електронната търговия и основател на Balkan eCommerce Summit. „Balkan eCommerce Summit 2025 е идеалното място да откриете нови възможности в бързо развиващите се пазари на Балканския регион.“
Събитието ще събере над 4 000 професионалисти в сферата на електронната търговия и дигиталния маркетинг с експо от 200+ водещи компании и презентации от глобални експерти от марки като Booking.com, Colgate-Palmolive, SiteTurners, Electronic Arts и Puma.
Със специални бизнес зони за нетуъркинг и интерактивно мобилно приложение, събитието предлага несравними възможности за изграждане на стратегически партньорства. Присъединете се към това неповторимо събитие за електронна търговия и дигитален маркетинг за да се срещнете експертите и лидерите, които градят бъдещето на електронната търговия на Балканите.
За повече информация, посетете Balkan eCommerce Summit.