Това се казва в анонимен мейл, разпространен от анонимен подател от пощенски адрес rusenskitepatishta@mail.bg до русенските медии. В него, върху бланка на Областното пътно управление в Русе е приложено неподписано писмо до директора на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, с копие до директора на Института по пътища и мостове в София, което „Русе нюз“ публикува „едно към едно“.
Уважаеми господин Лазаров,
Във връзка с влошеното състояние на моста над р. Русенски лом по път І – 5 Русе – В. Търново при км. 2+654 /„Дъгов мост”/ и незавършените ремонтни работи по проект „Транзитни пътища ІV” ЛОТ № 8, част от който е ремонта на съоръжението и извършен оглед на моста от служители на ОПУ – Русе , Ви уведомявам следното:
– Пътната настилка на съоръжението е в сравнително добро състояние, с изключение на дилатационните фуги и герберовите стави. Установихме, че І-ва и ІІ-ра дилатационни фуги на естакадната част на „Дъгов мост“ са дефектирали. Монтираните фуги са тип „CIPEC Wd 60” на френската фирма Фрейсине. При втората дилатационна фуга гребеновидните метални елементи в по-голяма си част са откъснати от свързващите ги анкерни болтове и същите липсват. При преминаване на товарните автомобили, които са 1539 бр. средно-денонощна годишна интензивност за посока Русе – Бяла се получават динамични удари и вибрации, които нарушават експлоатационните показатели на конструктивните ст.бетонови елементи на мостовото съоръжение.
– Пътната плоча в частта на герберовите стави има открита и корозирала носеща армировка, което води до намаляване здравината и якостните качества на съответния конструктивен елемент и представлява реална опасност от разрушаването му.
– Тръбите на дъждоприемните отводнителни воронки завършват непосредствено под ст.б. плоча и при всеки дъжд повърхностните води обливат носещи елементи на съоръжението – колони, дъги и напречни греди.
– Поради националното значение на път І – 5 Русе-В. Търново-Габрово-Шипка-Казанлък-Стара Загора-Димитровград-Харсково-Кърджали-Момчилград-Маказа-граница Гърция, като част от Общоевропейски транспортен коридор № 9, по който преминава автомобилният трафик от Източна Европа през България към Турция, Гърция и страните от Близкия изток, част от който е моста над р. Русенски Лом при км. 2+654 моля, за Вашето становище и решение за извършване на подробно обследване на моста от „Института по пътища и мостове“, изготвяне на работен проект за основен ремонт и включването му за финансиране в инвестиционните програми на Агенция „Пътна инфраструктура“.
„Поради изключително лошото състояние на герберовите зъби (елемент на който е окачена цялата връхна конструкция), през последните години движението по моста е спирано няколкократно“, пише в допълнение към писмото.
Всички ремонти изпълнени до момента са имали за цел само временно укрепване на конструкцията, в резултат на което може да се твърди че като цяло моста е в аварийно състояние.
Течовете от дилатационните фуги и отводнителите допринасят ежегодно за влошаване състоянието на конструкцията.
Наложително е спешно възстановяване на носещите елементи на връхната конструкция, намаляване броя на фугите, изграждане на нова отводнителна система, както и цялостно решение за вида на връхната конструкция, преди щетите по основните конструктивни елементи да са станали непоправими, пишат още анонимните изпращачи на документа.
„Този мост, така важен за града ни, продължава да чака по-добри времена за основен и истински ремонт. Докато не стане някоя сериозна беля и тогава всички да се сетим какво е трябвало да се направи!“, завършват неизвестните податели на документа.
Опитите ни да получим коментар от директора на Областното пътно управление в Русе доколко е вярно изнесеното в писмото останаха без резултат.
„Не съм оторизиран да коментирам“, лаконичен бе директорът на управлението Ростислав Стефанов, след като писмото му беше предоставено от „Русе нюз“ и ТВНу и ни препрати към пресцентъра на Агенция „Пътна инфраструктура“. От там обещаха, че отговор ще бъде изпратен, но о момента такъв няма.