Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани нелоялни практики на онлайн търговци, съобщиха от ведомството.
Причината е заблуждение с невярна информация за съставните материали и цените на продаваните от тях продукти
В единия от случаите КЗП забрани на онлайн търговец да подвежда клиентите си, че продава маси с MDF плоскости с естествен дъбов фурнир, докато в действителност покритието им е релефно PVC фолио с цвят „дъб”.
Въпросният електронен магазин www.jysk.bg представя артикула с наименованието „Маса Thyholm” 120 см. метал/дъб”. Към момента на проверката в разширеното описание е посочено, че MDF плоскостите са с дъбов фурнир от „много дребно нарязани, залепени под натиск дървени влакна”. Добавена е и информацията, че „дъбът е вид много устойчива твърда дървесина”. По такъв начин у потребителя остава погрешното впечатление, че на доста изгодна цена от 75 лв. може да закупи маса от дъб с метална конструкция с размери 80 х 120 х 76 см., поясняват от КЗП. В случай че търговецът не извърши промяна на заблуждаващата информация, ще последва втора санкция – този път за неизпълнение на заповедта за забрана на нелоялната практика.
Електронният магазин www.propharmaonline.com пък поддържал на страницата си липсващ в склада му артикул с атрактивна цена, на която не е бил в състояние да го достави. Дни след потвърдена по електронната поща заявка, представител на търговеца се обаждал на клиента и го уведомявал, че цената на въпросния продукт („Трестан шампоан седем билки”) не е обявената на сайта и впоследствие потвърдената по имейла 3,39 лв., а 7,79 лв.
И в двата случая чрез невярна информация при обявена промоция потребителят е привлечен да закупи стоки на около два пъти по-ниски от редовните цени. В единия става дума за нереално намаление, а в другия – за подвеждащи данни за съществени характеристики на предлаганите продукти – все едни от най-важните елементи, които имат пряко отношение при вземането на решение за покупка, подчертават от комисията. От КЗП са категорични, че това са нелоялни търговски практики, поради което са издадени заповеди за забрана прилагането им в бъдеще. Санкциите са до 30 000 лв. за всеки от търговците.
- Имайте предвид, че повечето електронни магазини потвърждават заявките автоматично с въведените в системата параметри, които могат да се окажат неактуални. В такива случаи сигнализирайте в КЗП.
- Препоръчително е в допълнителна комуникация с представител на търговеца да препотвърдите най-важните детайли – цената и съществените характеристики на продукта.
- Настоявайте сделката да се осъществи при първоначално обявените параметри или се откажете от покупка,
съветват от КЗП.