За фрапиращи грешки в работата на машинистите, водещи влака, предизвикал катастрофата в село Хитрино, информира доклад на Министерството на транспорта.
Година след трагедията експерти на звеното за разследване на ж.п. произшествия към Министерството са установили фрапиращи нарушения при работата на машинистите. Окончателният доклад на звеното за разследване показва, че устройствата за бдителност и на двата локомотива са били изолирани. Това са устройства, които при проблем задействат спирачките на влака. Експертите на спецзвеното са установили, че и в двата локомотива пломбите на устройството за бдителност са били скъсани. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е нарушение на нормативната уредба за безопасността на превозите. Освен това, анализът показвал, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.
Съгласно нормативните актове вторият локомотив в състава на влака, който е бил с третия машинист, също трябва да реагира при известяване на устройството за бдителност по време на движението. Системата е направена така, че ако локомотивните машинисти не реагират своевременно на известяването, то тогава устройството, задейства влаковата спирачка и влакът спира принудително, разясняват експертите. Според мнението на комисията разпломбирането може да бъде и хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането на влака.
„Нормативната уредба не освобождава третия машинист да си почива, така или иначе и той трябва да следи сигнализацията по време на движението на влака“, категоричен е д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта. Още повече, че вторият локомотив е бил английско производство и е направен за ляво управление. Когато локомотивът е бил втори в състава и той е управляван само от един машинист, наблюдението на сигналите е било затруднено. Той просто няма как да следи сигнализацията, ако отдясно няма помощник да му подсказва всички сигнали и той да ги повтаря, категоричен е държавният инспектор Скробански.
Според техническата експертиза скоростта на движението на влака между гара Плиска и Хитрино е била непостоянна. Данните от записващите устройства на двата локомотива са установили необосновани пикове и спадове в скоростта на движение на влака, който е тежал около 1800 тона. Последните 3000 м преди произшествието, записа на скоростомера отчита необяснимо нарастване на скоростта. В съответствие с изискванията на нормативната уредба при навлизане на влака в гара Хитрино в отклонение, скоростта на движение трябва да бъде приведена до 40 км/ч. Намаляване на скоростта е регистрирано, когато влакът се скъсва между 6-ти и 7-ми вагон и налягането в главния въздухопровод е започнало да се понижава, сочат данните в доклада.