Денят след Деня на благодарността в САЩ е получил наименованието „Черен петък“ (Black Friday).
С него се поставя началото на голямото коледно пазаруване. На този ден обикновено се предлага сериозно намаление на цените на стоките и чувствителните към изгодата американци започват лудо пазаруване. Много работодатели отчитат интереса на своите подчинени и дават свободен ден на служителите във фирмата.
В България някои от търговските вериги въведоха подобна практика, но като доста активни в това отношение са е-магазините. В Mall Rousse редица магазини също са обявили значителни намаления.
Няколко неправителствени организации считат за изключително вреден стреса през този ден. Даже през 1997 г. тези организации призовават американците денят да се превърне в Ден без покупки.
Същевременно от Комисията за защита на потребителите предупреждават да се внимава с офертите за промоции и намаления, защото вместо да спестят средства, хората дори могат да бъдат натоварени с допълнителни разходи.
“Обикновено заблудата се крие зад гръмките надписи и големите числа, защото се оказва или че една пренебрежимо малка част от стоките в съответния магазин са с точно такъв голям процент отстъпка, или че стоката не е продавана на старата цена поне 30 дни преди това намаление”, предупреждават от комисията, тъй като в предпразничната еуфория хората са в по-приповдигнато настроение и са склонни да заделят немалко средства за подаръци и дори са склонни да си купят нещо, от което реално нямат нужда заради рекламите за “супер изгодна цена”.