Моловете и търговските центрове отварят от началото на февруари. Но това няма да важи за всички. Редица обекти въобще няма да отворят врати, защото са преустановили бизнеса си. Кризата около COVID-19 се е отразила и върху дребните търговци. 1 февруари е датата, на която голяма част от бизнесът ще заработи отново. Но не всички.
„Аз информацията, която имам е, че между 10 и 15 % вече са фалирали. Очакваме, че ще има и такива, които няма да отворят, срокът е кратък, имайки предвид, че 2 месеца не сме работили“, казва председателят на Българската асоциация на ритейл центровете Манол Гойгаджиев.
В някои магазини оборотите са отчайващо ниски и те затварят заради липса на клиенти. Такъв е случаят на Рени Хаджиева, която е имала възможността да продължи да работи, но спира един от обектите си.
„Три продавачки бяха, едната се пенсионира, другата – съкратихме. Остана едно момиче. Даже и на нея се затрудняваме да плащаме заплата, осигуровки, които никак не са малко. Вчера този големият магазин беше със 7 лева и 70 стотинки оборот“, казва тя.
Друг проблем, който изтъкват от ритейл асоциацията е, липсата на възможност за подновяване на стоката. Алтернатива е електронната търговия. Някои затворени обекти са използвали физическите си магазини като логистични центрове.
„Печалбите не могат да достигнат печалбите и оборот, които са били преди пандемията, но със сигурност поне е глътка въздух за бизнеса, който все пак успява да реализира някакъв оборот и някакви печалби на фона на много други, които не могат да оперират по друг начин“, казва експертът по електронна търговия Никола Илчев.