През последните години се намаляват превозваните по река Дунав стоки и товари. Няма конкретна причина за това, факторите са комплексни.
Това каза генералният директор на Дунавската комисия Манфред Зайц, който взе участие в международен форум по проблемите по проекта „Грендел“ за обновяване на речния флот, организиран от Българо-румънската търговско промишлена палата.
По време на срещата в Русе беше демонстрирана схемата, прилагана в Германия за обновяване на плавателния състав. Собствениците там са стимулирани да подобряват екологичните показатели на корабите – намаляване на разходите за горивото и повишаване на ефективността им.
През последната година са били превозени 40 млн. тона товари по реката. Допреди четири-пет години количеството е било 45 млн. тона, а в края на 80-те години – около 90 млн. тона, каза Зайц. Той посочи, че трябва да се отбележи и структурата на индустрията в дунавските райони, както и подобряването на останалите видове транспорт – като шосеен, железопътен. По думите му една от причините за намаляването на превозваните товари по реката е недобрата инфраструктура и поддръжка.
„Ключовият фактор за успех е надеждността на речната инфраструктурата, ако искаме да върнем обратно товарите по Дунав“, каза Зайц. По думите му плавателният път по реката трябва да се подобри още. Това ще позволи на корабособствениците да използват плавателните си съдове по най-ефективния начин.
Зайц обясни, че в това отношение има прогрес в почти всички страни по поречието на Дунав. Сериозен напредък се наблюдава и в действията на България по осигуряването на по-добри условия за корабоплаване. Генералният директор на Дунавската комисия посочи за пример отпуснатото финансиране през миналата година от Министерството на транспорта за драгиране на проблемни места от речния път в българския участък. Той се е срещнал днес и с изпълнителния директор на изпълнителната агенцията