Преди 141 години, на 4 ноември 1882 г. във Флотския арсенал в Русе е пуснат на вода първият български метален кораб „Бот 1“.
Ако Русенската корабостроителница се беше съхранила, работещите в нея днес щяха да празнуват професионален празник, тъй като през 1993 г., въпреки че Флотския арсенал няма нищо общо с Пристанищна работилница в Русе (общоизвестният предшественик на „Русенска корабостроителница”), датата 4 ноември беше обявена за „Професионален празник на русенските корабостроители“.
„Бот № 1“ е пионерно дело на русенските флотски арсеналци, т.е. на българския военен флот. За съжаление, запазени са твърде малко документи, чрез които да може да се възпроизведе неговия облик. Знае се, че е бил с дължина 16 м, широчина 3 м и водоизместимост 60 тона. С неговото пускане на вода се поставя началото на българското метално корабостроене.
Дори в една от най-развитите индустриални страни в света – САЩ – около 80 на сто от произведените по това време кораби са все още дървени, а първият руски железен кораб на Черно море е построен едва през 1873 г., т.е. само 9 години преди „Бот № 1“ въпреки несравнимо по-богатия корабостроителен опит в Русия.