Парламентарен въпрос до министър-председателя Бойко Борисов за ремонта на пътя Русе-Бяла са отправили депутатите от ПФ Красимир Каракачанов и Искрен Веселинов.
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДО БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ
МИНИСТЪР – ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПИТАНЕ
от КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ И
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ
народни представители от ПГ „Патриотичен фронт“
На основание чл. 90, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 94 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, внасям питане
ОТНОСНО: ПОЛИТИКАТА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИ В ИНФРАСТРУКТУРАТА НА СЕВЕРНА БЪЛГАРИЯ
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На 23.07.2015 г. при Ваше посещение в гр. Русе на въпрос за критичното състояние на път I-5 Русе – Велико Търново, по който ежегодно загиват десетки хора, Вие сте отговорил дословно: „До края на тази година ще проектираме, а до края на 2017 г. ще построим четирилентов път, който ще свърже Русе с автомагистрала Хемус. Това ще направи Русе съвсем различен град. Имайте предвид, че не минава седмица да не гледам по новините загинали хора на този път. Така че до края на годината Павлова да има грижата да направи проекта.“ Малко повече от година по-късно, на 17.09.2016 г. на въпрос, кога ще започне изграждането на въпросния път, отговаряте: „ За наше най-голямо съжаление, две правителства – едните подписаха за „Белене”, другите – за двете американски централи. Дойде денят за плащане и за мой ужас – по време на моето правителство. Милиард и 200 млн. платихме за американски централи, вие си ги представете в пътища.“ Подобни изявления създават впечатление за липса на последователна правителствена политика не само за изграждането на конкретния път, по който за последните десет години са загинали над 500 човека, но и за развитието на инфраструктурата в Северна България изобщо.
В поредица от питания към министрите Павлова и Московски, ние народните представители от Патриотичния фронт установихме смазващи диспропорции в инвестициите между Северна и Южна България от влизането ни в ЕС. Съотношението е почти 1:4, а по отделни програми, като ОП „Транспорт“ 1:6, като тази диспропорция за новия планов период достига 1:30! Въпреки че европейските средства следва да са насочени към заличаване разликите в развитието на регионите, в нашият случай те драматично ги увеличават, което рефлектира пряко върху икономическото развитие, доходите и демографската картина на север от Балкана. Специалната програма за развитие на Северозапада със скромните 100 млн. лв. очевидно не е в състояние да компенсира дори частично разликата от над 7 млрд., която се е оформила до момента. В отговор на наше питане министър Павлова заяви, че са необходими инвестиции от порядъка на 5 млрд. лв. за да бъдат изградени основните инфраструктурни обекти в Северна България: магистралите „Хемус“ и „Русе – Велико Търново“, скоростния път Видин – София и тунелът под връх Шипка.
Като министър-председател на Република България, Вие следва да отговаряте за основните посоки на правителствената политика, каквато без съмнение е законодателно закрепения принцип за равномерно развитие на регионите. С оглед на това отправяме следното питане:
- Счита ли за приоритет Вашето правителство развитието на основната инфраструктура в Северна България, а именно магистралите „Хемус“ и „Русе – Велико Търново“, скоростния път Видин – София и др.?
- Ако отговорът е положителен, има ли готовност правителството да предложи финансово обезпечен план за изравняване инвестиционния дисбаланс между Южна и Северна България с цел повишаване икономическата активност и доходите и овладяване на демографския колапс, явяващ се пряк резултат от липса и не прилагане на стратегии за равномерно развитие на регионите. Моля да ни бъде предоставена информация за източниците, цена и сроковете на финансовото обезпечаване на стратегията на правителство за транспортно и регионално развитие на Северна България .
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ:
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ:
Народни представители от
ПГ “Патриотичен фронт“