Работници, трудещи се от разстояние, са изложени на рискове за безопасността им, предупреждават от Европейската агенция за безопасност и здраве при работа, цитирана от КНСБ.
Дигиталните технологии като персонални компютри, смартфони, лаптопи, софтуерни пакети и интернет, позволяват на хората да работят дистанционно, т.е. извън помещенията на работодателите през по-голямата част или за част от работното си време. По време на ковид пандемията работата от разстояние се разпространи повече, а хибридната — съчетание от работа от разстояние и в помещенията на работодателя — придоби популярност след извънредната ситуация. През 2022 г. 18% от работещите в ЕС-27, Исландия и Норвегия са работили предимно от дома си.
Освен работещите от разстояние, сред хората, които са в дистанционен режим, са и тези, които работят в помещенията на клиенти (6%); на открито, например на строителна площадка, по улиците на града или в земеделски площи (5,5%); в автомобил или друго превозно средство (3,5%) и на обществени места, например в кафенета или на летищата (2%). Въпреки че по-голямата част (65%) са работили в помещенията на работодателите, дистанционната работа е била практика за една трета от работната сила в тези държави.
Дигиталните технологии имат доста предимства и са от решаващо значение за извършване на работа от разстояние, но използването им е свързано с редица психосоциални и физически рискове:
Предимства: Спестяване на време и намаляване на стреса от пътуване; По-добро равновесие между професионалния и личния живот; Повишена производителност и концентрация;
Недостатъци: Увеличаване на продължителното седене и стреса от работните срокове; Дълги работни часове и социална изолация, които могат да застрашат здравето; Рискове от мускулно-скелетни смущения (болки във врата, китките и пръстите) поради неправилно подреждане на работното оборудване; Умора на очите от лошо осветление и дълго време пред екрани;
Организациите имат решаваща роля за предотвратяването на рисковете, свързани с дистанционната и хибридната работа. Първата стъпка е задължителна оценка на риска, която следва да обхваща дистанционната работа в съответствие със законодателството на ЕС и националните законодателства. Когато работата се извършва извън помещенията на работодателя, условията на работното място и свързаните с тях рискове за БЗР са по-непредвидими и извън прекия контрол на фирмата, пише Pariteni.
Поради това е много важно участието на работодателя и на служителите в процеса на оценка на риска. Освен предоставянето на основна информация относно предприемането на следващите стъпки към план за действие, процесът на оценка на риска създава взаимна информираност сред дистанционните работещи и ръководството на организация. Работниците, работещи от разстояние, все по-често изпълняват трудовите си задължения на различни места, например в движение, по време на пътуване с цел работа или развлечение. Те използват по-малко стандартни работни станции.
Всяко обществено пространство потенциално може да се използва като място за работа, например паркове, обществен транспорт, летища, железопътни гари, библиотеки и т.н. Традиционните места, където се събират местни общности — кафенета, барове и ресторанти, също се използват като работни. Въпреки че са достъпни, тези пространства са непредсказуеми, тъй като условията в тях не зависят от работещите или работодателите.
В зависимост от местоположението броят на физическите рискове може да варира. Например работата от открито пространство може да има последици от излагането на ултравиолетова светлина, широко призната като рисков фактор за рак, или да има отрицателни последици за очите предвид неподходящите условия на осветление при работа с лаптопи и смартфони. Дългата и честа работа във влак или самолет може да доведе до по-голяма експозиция на шум и вибрации.
За превенция в тази връзка се работи усърдно по отношение на работата с видеодисплеи. В работната група за Директива 90/270/ЕЕС се обсъждат промени относно определението и обхвата на понятието работно място и използването на екранно оборудване. Освен при използването на стационарен компютър, директивата да може да се прилага и когато работникът борави с преносимо екранно оборудване – лаптоп, таблет и др., като за това са предвидени и нови минимални изисквания при използването му, както и разширяване обхвата с включването на рискови фактори – ергономичност и психосоциален риск на работното място.
Както работещите, така и работодателите могат да допринесат за осигуряване на безопасността и здравето при дистанционна работа и в хибридни схеми, чрез предоставяне на работещите оборудване, дигитални технологии, техническа подкрепа и насоки за безопасното им използване. Работодателите могат да предоставят обучение и образователни дейности за повишаване на осведомеността относно безопасната работа навсякъде и да въведат ясна политика за дистанционната и хибридната работа. Така работещите от разстояние могат да оптимизират ергономията и средата на работното си място, да се движат, да променят позата си, да бъдат активни и да правят редовни почивки.
Европейската агенция за безопасност и здраве при работа подчертава, че безопасността и здравето на работното място са основополагащи фактори за общото благосъстояние на работниците и оперативната ефективност.
Европейската седмица на безопасност и здраве на работа представлява важен инструмент за повишаване на осведомеността относно рисковете на работното място и насърчаването на здравословни практики.