Американският художник Мори Коулман предизвика бурни реакции с проекта си Traffic Cam Photobooth, който позволява на потребителите да правят селфита чрез емисиите от пътни камери. Властите в Ню Йорк остро осъдиха инициативата, като обявиха, че тя насърчава „опасно и незаконно поведение“.
Уеб сайтът на Коулман предоставя инструкции как да се заснемете с помощта на камери за контрол на трафика, като напомня, че потребителите трябва да спазват местните закони и да гарантират собствената си безопасност. Въпреки изискването от Министерството на транспорта на Ню Йорк да прекрати проекта, сайтът продължава да функционира.
Коулман отвърна на критиките по нестандартен начин – издигайки 7,5-метрова летва с писмо до властите и публикувайки снимки от камерите в социалните мрежи. Част от изображенията бяха включени в изложбата Sweet Streams (Are Made of This) на Art Basel в Маями.
I got a cease and desist from the NYC DoT for my website https://t.co/7qHHe4GZqx
Using a 25-foot tall window washing pole, I took a picture of it with a traffic camera.
I exhibited these pictures during Art Basel in Miami last week.
I have been advised not to comment further. pic.twitter.com/Lu8ktafJTR
— no more docile users (@WTTDOTM) December 11, 2024
Художникът обяснява, че проектът цели да провокира дискусия за ролята на технологиите за наблюдение в ежедневието. „Важно е да разберем как камерите засягат живота ни и как можем да се противопоставим на системите за контрол,“ коментира Коулман.
Според автора, Traffic Cam Photobooth не е просто забавление, а критика на масовото видеонаблюдение, което, по неговите думи, „приучава гражданите към постоянен надзор“. Проектът предлага креативен начин хората да осъзнаят присъствието на камерите, като използват тяхната функционалност за създаване на споделими автопортрети.
Случаят подчертава напрежението между изкуството, технологиите и етичните аспекти на общественото наблюдение.