Министерството на земеделието, храните и горите предлага до края на годината големите хранителни магазини да осигуряват поне половината от площта си за български стоки.
Идеята е в условия на криза да бъдат подпомогнати българските производители. Основни групи храни, след които млечни и месни продукти, свежи плодове и зеленчуци и консерви, произведени на територията на България, трябва задължително да се продават в търговските обекти, представляващи вериги от магазини.
Тези храни трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин или до 200 километра от областния център. А продукцията не може да бъде продавана на промоционални цени, освен с изричното съгласие на производителя.
Очаква се задължението на търговците да бъде въведено с постановление с постановление на Министерски съвет и да остане в сила до края на тази година.
Почти всички браншови организации в земеделието заявиха, че подкрепят идеята. Против е Сдружението за модерна търговия, което обединява големите търговски вериги у нас. От там са на мнение, че това противоречи на пазарната логика и ще доведе до по-високи цени и дефицит.
В предложените текстове има само въвеждане на едно единствено задължение – площи за предлагане на продукцията на местното население. По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките, коментираха от МЗХГ.