От няколко години учениците от Силистра са на последните места по оценките от матурите по български език, сочи статистиката. Увеличават се двойките, намаляват и средните оценки. Специалистите изтъкват, че сред причините са както недостатъчното говорене на децата у дома, липсата на интерес към четенето, модерните технологии, и фактът, че една трета от учениците в региона имат за майчин различен от официалния за страната език.
За да се повишат резултатите от зрелостните изпити по български език и литература, а и по останалите предмети, ресурсите в образованието трябва да бъдат съсредоточени в предучилищната възраст. Тази теза е оформена от филолози преди десетилетия и е валидна и днес.
Различен от българския майчин език имат една голяма част от учениците в региона, но владеенето на българския език обаче е проблем не само за децата-билингви.
„Проблемът е с телефоните, които отнемат вниманието, съсредоточаването и липсата на търпение. Това се отразява в усвояването на знанията, в работата – нечетенето на текст, недостатъчно говорене и общуване…това създава после проблеми и при нас“, казва Гинка Миланова, преподавател по български език ПМГ „Св. Климент Охридски“.
А изводът е, че за да имат тазгодишните зрелостници успешна реализация в избраната от тях посока, то те ще трябва да покажат, че владеят много добре родния си език.