Бизнесът с пържени картофи в Белгия е изправен пред големи трудности заради войната в Украйна. Заради нападението на Русия е спрян износът на олио, а Белгия е един от най-големите потребители на суровината. Страната е световноизвестна с пържените си картофи, които една от задължителните храни за туристите.
Производителите на пържени картофени продукти предупреждават, че последиците от войната са неизбежни, тъй като запасите от предпочитаното от тях олио за готвене започват да се изчерпват, пише БГНЕС.
Кристоф Вермюлен, главен изпълнителен директор на Belgapom, търговска група на компаниите за производство на картофи в Белгия, заяви, че перспективите за масовото производство на замразени картофи, което зависи от слънчогледовото олио за предварителна подготовка на популярните опаковки пържени картофи, са особено тежки.
„При сегашното положение мисля, че ни остават още няколко седмици с наличното слънчогледово олио, но не повече“, каза той и добави, че техните компании разчитат на Украйна за до 45 % от доставките си. Някои предприятия са още по-застрашени.
Но докато гигантите в бранша търсят решение на проблема в световните вериги за доставки и дори се обръщат към правителството с молба да запази фабриките им, прочутите сергии за пържени картофи в страната, където туристите и белгийците се редят на опашка за фунийка пресни пържени картофи – може би ще бъдат предпазени от световния срив на слънчогледовото олио, поне засега.
За Maison Antoine, известно заведение за пържени картофи в европейския квартал, недостигът на слънчогледово олио не е толкова голям удар, тъй като в съответствие с белгийската традиция популярните пържени картофи се приготвят с говежда мазнина, която им придава специфичен вкус.
Слънчогледовото олио е предназначено за предварително пържени или замразени картофи, но ние използваме пресни картофи, които приготвяме тук, и винаги използваме говежда мазнина“, казва производител на пържени картофи в Maison Antoine. Що се отнася до сосовете им, те се приготвят предимно с рапично масло, добавиха те.
Бернар Лефевр, бивш собственик на друго заведение за пържени картофи, който сега е ръководител на независимата търговска асоциация Unafri, казва, че повечето от множеството независими щандове за пържени картофи в страната имат свои собствени, уникални рецепти за масло и слънчогледовото масло обикновено е само незначителна съставка от използваните мазнини за готвене.
„В Белгия има над 4500 щанда за пържени картофи и всички те трябваше да се различават един от друг – и това означава, че в световен мащаб сме по-малко зависими от един източник на доставки“, каза той.