„Автомагистрали“ е с нови началници

0

Ръководството на държавната фирма „Автомагистрали“ е освободено от служебния регионален министър Виолета Комитова, съобщиха от ведомството й. Мотивите са нарушения, открити при одит на Сметната палата и съмнения за нецелесъобразно разходване на средства.

Пред последните години „Автомагистрали“ е дружеството, през което минавата милиарди за ремонти и пътно строителство. В същото време фирмата не прави обществени поръчки, а директно възлага скъпите строежи на определени фирми по свои собствени правила. От „Автомагистрали“ твърдят, че те строят магистралите, но всъщност наемат техника и хора от частни фирми, макар да казват, че нямат подизпълнители.

В борда на директорите ще бъдат назначени Валентин Вълков, Иван Станчев и Десислава Христова. Те заменят Стоян Беличев, Иван Коларов и Александър Филев.

4,5 млрд. лв е отпуснала държавата на държавното дружество „Автомагистрали“ през последните 4 години за строежи на пътища и укрепване на свлачища. Одитният доклад на Сметната палата показа, че близо 1 милиард лева са платени авансово на фирми, а по-голямата част от обектите не са започнати. Оправданието за авансовите плащания е, че така се фиксират цени и не се налага след това държавата да плаща по-скъпо.

„Предоставят се  на строителите съгласно договорите аванси от порядъка на 10-15% за да се мобилизираш“, казва Румен Йовчев, бивш председател на Браншова камара Пътища.

Във великотърновското село Куцина се например има сериозна мобилизация. Десетки нови строителни машини са паркирани в частен двор. Очаква се, че ще се включат в строителството на магистрала „Хемус“, но аутобанът още не е стигнал до там.

„Може би чакат да стигне магистралата до Велико Търново, след което да се намесят с тази прекрасна техника, но няма нормален строител, който да инвестира толкова милиони, защото става въпрос според мен за 15 – 20 милиона евра – тая техника струва толкова. Да си похарчи толкова много милиони и да седи тази техника да бездейства, това може да се направи само ако някъде от небето са ти дошли пари“, казва Йончев.

Той допълва, че заради обжалвания при тръжни процедури често пъти обектите се бавят. Но от пестенето на време чрез директното възлагане е позитив, то от него произлизат сериозни негативи. Чрез възлагането без обществена поръчка се прекъсва възможността участниците да предложат модерни проекти. Следователно фирмата, която изпълнява директно възложен обект, избира лесни и евтини начини за финансиране на скъпите съоръжения, каквито например са мостовете. Така при проекти като автомагистралите Хемус, Струма, Европа, столичното околовръстно, мостовете са изградени по стар способ с множество колони, греди, лагери, дилатационни фуги.

„Получава се една гора от кръгли колони и остава общо взето за строителя да направи една плоча и да си направи снимка, че бил направил мост, което за мен е неприемливо“, казва Йончев.