Възраждат прокта за канал Русе – Варна

0

Проектът за плавателен канал от Русе до Варна отново излиза на дневен ред, съобщава capital.bg.

Двама български евродепутати – Андрей Новаков и Емил Радев от ГЕРБ/ЕНП го предлагат като „най-пряката връзка по вода от Атлантика до Черно море през Дунав“ на Европейската комисия за включване в разширената приоритетна трансгранична транспортна мрежа (ТЕН-Т). Подкрепа двамата получават и от част от колегите им в Европейския парламент – от социалиста Петър Витанов и Радан Кънев, от ДБ/ЕНП, който през 2015 г. също беше правил опити да възроди този проект. По време на гласуването в комисията по транспорт на Европейския парламент по-рано през април предложението e получило положителен вот и предстои да се обсъжда на триалози с Европейската комисия и Съвета още тази седмица.

В подкрепа на предложението си българските евродепутати посочват, че развитието на мрежата от вътрешни водни пътища на ЕС предвижда организирането на навигация и други употреби на реките Арджеш и Дъмбовица в Румъния за свързване на Букурещ директно с река Дунав, а проектът вече е одобрен за финансиране от ЕС по кохезионните програми като са предвидени 1 млн. евро за технически проучвания. Последващите етапи за реализация ще бъдат подкрепени от плана за възстановяване на страната. 104 км воден път между Букурещ и Дунав е одобрен за включване в тамошния план за възстановяване и устойчивост.

Маршрутът на канала е 192 км., широчината на дъното – 33 метра, предполагаемата стойност – между 3,6 и 4,5 млрд. лв. Плавателният канал ще съкрати водния път от Западна и Средна Европа до Черно море с 230 км., а превозът на стоки – ускорен приблизително с две денонощия. Икономическите ползи се изразяват в ускоряване на превоза на товари по воден път от Европа към Близкия и Средния изток и обратно. Ще се засили използването на водния транспорт, който е екологичен и евтин, са мотивите на евродепутатите. Освен за развитие на речния и морския транспорт, той ще служи и за напояване на плодородните почви в Добруджа и Лудогорието, както и за промишлено водоснабдяване на Северна България.

Изтупват „нафталина“ от проекта за канал Русе – Варна

Идеята за възобновяване на датиращия от 1972 г. проект под кодовото название „Аспарухов вал – 680“ беше повдигната през 2015 г. от Регионалния съвет за развитие на Северен централен регион. Тогава обаче за пореден път беше сложена „в нафталина“.

Идеята за изграждането на воден път между Дунав и Черно море води началото си още от средата на XIX век, показва справка в историческите източници. Още по времето на Митхат паша са били обсъждани възможни варианти за пряка водна връзка между двата важни водни басейна. Конкретните проучвания обаче започват едва след Първата световна война. През 1972 година те са възобновени. Изработен е проект, който предвижда съоръжението да започва от Русе, преминава в близост до Разград и Шумен, и завършва във Варна. Техническите характеристики на плавателния канал са 33 широчина на дъното, 4.8 метра дълбочина и 5 км аквадукти.

агенция за подбор на персонал
зарядни станции за електромобили

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Въведете коментар!
Въведете своето име тук