Осветлението в отделните марки и модели коли е задължително за запазване безопасността на пътя дори и при нощно шофиране или във влошени метеорологични условия. Днес на пазара има разнообразие от различни фарове и е важно да се знаят главните особености за правилен избор.
При какво напрежение работи крушка за автомобилен фар
Според онлайн магазин ТопКар, работното напрежение на крушките се обозначава във волтове (V) и то трябва да съответства на фабрично препоръчания показател. В голяма част от леките автомобили напрежението на бордовата мрежа е 12V, а в камионите – 24V. При използването на газоразрядни (ксенон) решения, напрежението може да е 42V или 85V, но то се постига с монтирането на специална запалителна система.
Защо горят крушките на фаровете
Това са консумативи, които подлежат на смяна през определено време. Без значение от използвания вид, в конструкцията има елемент, който губи способността си за работа след даден експлоатационен период. При видовете с волфрамова жичка, с времето тя изтънява и прегаря. Изгарянето може да е следствие и от навлизането на влага или поради нестабилното напрежение, особено ако то надвишава 14,5V. Това е валидно за ЛЕД, ксенон или обичайните модели.
Кога се използват фарове за мъгла
Тяхната употреба е належаща във влошени метеорологични условия, когато видимостта е изключително лоша. Голяма заблуда е, че трябва да се използват само по време на мъгла. Те още са разрешени при снеговалеж или буря. В нормално, тихо време, тяхната употреба не е препоръчителна, тъй като може да се стигне до заслепяване на насрещно движещите се водачи, което е предпоставка за ПТП.
Какво представляват халогенните фарове
Халогенните крушки работят на същия принцип, като обикновените с волфрамова жичка, но с разликата, че има инертен газ в стъклената колба. Той обикновено е съставен от бром или йод и позволява образуването на по-висока температура за по-ярка светлина. Същевременно, газът забавя разрушителното действие на волфрамовата структура и времето за работа се увеличава около 2-4 пъти (2000-4000 часа) спрямо обичайния аналог със стъклена безвъздушна колба.
Как се регулират фарове
За да се постигне правилно регулиране на светлинния поток, така че да не се заслепяват насрещно идващите водачи, се изпълняват следните стъпки:
- колата се позиционира пред вертикална стена (на около 5 м) и на равна повърхност;
- върху вертикалната стена се нанася вертикална линия “0”, лежаща симетрично върху равнината на колата. Вляво и вдясно се нанасят симетрични линии “L” и “P“, съответстващи на центровете на левия и десния фар;
- на височина, съответстваща на разстоянието на центровете на крушките от земята, се нанася хоризонтална линия „1“, а на 50 мм под нея – линия „2“;
- включете късите светлини и продължете с настройката;
- закривайки всеки фар последователно, проверете местоположението на светлинната граница спрямо схемата за настройка, нанесена върху вертикалната стена. Тя трябва да минава по линия „2“, докато отклоненията трябва да започват от точките „E“ и не бива да са повече от 15°.
След настройките се препоръчва отстраняването на течовете, почистване на рефлекторите и полиране на стъклата.