Какво иска “Дишай Русе” от екоминстъра?

0
Огнища в съседна Румъния

ИСКАНИЯ
от членовете на Сдружение “Дишай, Русе”

  1. Изготвяне на анализ на текущото състояние на въздуха в Русе – какви вещества съдържа, какви са техните концентрации и смесване/реакция, с оглед на специфичните местни производства
    а. Сформиране на междуведомствена експертна работна група за обследване
    на потенциални замърсители, подобно на тази от 2016 г. (БАН – Институт по
    инженерна химия, Съюз на химиците в България, Национален институт по
    метеорология и хидрология/Софийски университет, Областна
    администрация – Русе, Регионална инспекция по околната среда и водите –
    Русе, Регионална здравна инспекция – Русе, Регионална лаборатория – Русе
    към Главна дирекция “Лабораторно-аналитична дейност”, Регионална
    дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението”, Областна
    дирекция на МВР – Русе и Община Русе, Национален център по обществено
    здраве и анализи, Инспекция по труда);
    б. Да се предложи въвеждане на съвременни/ алтернативни измервателни
    методи и техника за количествена оценка на състава на атмосферния
    въздух;
    в. Представител на сдружение “Дишай, Русе” да участва в експертната група.
  2. Повишаване експертния капацитет и техника на РИОСВ и ИАОС, чрез увеличаване на щат, обновяване на инструментариума и назначаване на специалисти по
    индустриална химия
    a. Взаимодействие и синхронизация между РИОСВ и ИАОС – сформиране на общи екипи за денонощен контрол;
    b. Да се назначи необходимият брой експерти и подсигури адекватното им заплащане за 24-часов контрол над индустриалните зони и с бърз достъп до предприятията;
    c. Да се предостави директна връзка на гражданите с назначения 24-часов екип за своевременна реакция при подаване на сигнали;
    d. Да се модернизира/ осъвремени/ автоматизира системата за регистриране на сигнали и да се осигури лесно проследима, публично достъпна история, която в почти реално време да показва данни (час на подаване на сигнала, час на реакция/ обход и предприети мерки/ протоколи/ предписания и постигнати резултати);
    e. РИОСВ и ИАОС да се оборудват със съвременен измервателен инструментариум, отговарящ на най-добрите техники, одобрени в ЕС, и съобразен с конкретните промишлени производства и резултатите от анализа на работната група по т. 1 (напр.: дронове със сензори, IR камери, газанализатори, инфрачервена спектроскопия и др.)
    f. За нуждите на град Русе да се предостави за постоянно мобилна акредитирана (сертифицирана и калибрирана) измервателна техника за следене на замърсителите спрямо анализа от т. 1.
  3. Осъвременяване на законодателството в областта на опазването на околната среда, контрола и административно-наказателната отговорност на предприятията – замърсители
    a. Да се транспонират спешно последните препоръки на СЗО от 2021 за качеството на атмосферния въздух (NО2, ФПЧ и др.) в българското законодателство;
    b. Да се ревизират съществуващите норми (напр. Наредба 14 и др.), като се включат установените вещества от анализа от т. 1 и се въведат по-ниски прагове;
    c. МОСВ да изготви и предложи в най-кратък срок проект за “Закон за миризмите”, с възможност за индивидуализиране на нормите на общинско ниво;
    d. Взаимодействие и синхронизация между РИОСВ и ИАОС (сформиране на общи екипи за денонощен контрол и повишаване правомощията на РИОСВ по отношение на измерванията);
    e. Санкциите да се определят като процент от годишния оборот на замърсителя, при всеки рецидив – удвояване на процента от предходно наложената санкция;
    f. Временно спиране на производството и/ или цялостно прекратяване на дейността на предприятия, които системно замърсяват околната среда;
    g. Иницииране на промяна в ЗООС за отнемане на комплексно разрешително при установяване на нерегламентирани и незаконно построени инсталации в производството (напр. байпаси);
    h. Съвместно с МРРБ да се инициират промени в ЗУТ и ЗООС, така че да се смятат за незаконно строителство работещите инсталации и площадки, които не са приети с акт 16 и към същите да се подходи законосъобразно: да бъдат демонтирани или да бъдат изпълнени по проект до състояние, отговарящо на законите на Р България.
  4. Промени в комплексните разрешителни
    a. Да се въведе постоянно измерване на емисии, като се поставят измервателни уреди на изходни точки (комини, зауствания и др.), от които е възможно да се извършват нерегламентирани изпускания (вкл. и чрез байпасиране на филтри);
    b. Да се изиска от операторите с КР да се инсталира акредитирана станция за следене на изпусканите от тях замърсители (специфични за производството), чиято локация е съобразена с посоката на типичните въздушни течения;
    c. За потенциалните замърсители минимум веднъж годишно да се наблюдава цял цикъл на производство при пълен капацитет/ максимално натоварване, като се извършват съответните измервания;
    d. Периодични проверки на КР за тяхното съответствие с най-добрите налични
    техники в ЕС;
    e. Проверка дали наличните пречиствателни съоръжения съответстват на производствения капацитет.
  5. Съвместна работа на МОСВ с МЗ и МТСП
    a. Анализ на работната среда в производствата на територията на гр. Русе с
    изследване на химическото замърсяване по време на работния процес;
    b. Изследване на здравословното състояние на работещите за наличието/отсъствието в организмите им на вредни вещества, характерни за съответното производство.
  6. Да се промени политиката за многократни предписания на РИОСВ и да се премине към налагането на ефективни и строги санкции на предприятията замърсители. 

 

Работа в А.Л. Филтър
зарядни станции за електромобили

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Въведете коментар!
Въведете своето име тук