Проблемите, които могат да възникнат в устройството, което отчита водата, която домакинството използва не са малко. Въпросът е кой може да се ангажира с отстраняването на повредата както и това какви са възможностите за подмяна. Всяко ВиК дружество има строги правила, които касаят водомерите и казусите, свързани с тях. Днес ще ви запознаем с тези на софийска вода смяна на водомери, тъй като в голям град като столицата голям процент от битовите абонати не са наясно с основните правила, с които е необходимо да се съобразят.
Установяване на проблем
В новостроящите се в София сгради ВиК инсталациите задължително се оборудват с водомери, които се отчитат дистанционно. Това максимално улеснява инкасаторите, които начисляват конкретните тарифи за разходваното количество вода от домакинствата в големия град. На практика така се елиминира необходимостта от реален физически контакт, тъй като автоматично на датата на отчитане на потреблението се получава информация, която показва каква е сумата за фактурата, която следва да бъде заплатена към доставчика Софийска вода.
Но не е малък процента на имотите, при които все още се използват обикновени водомери, при които е необходимо отчитането да се извърши на реален принцип т.е. служител да посети на адрес консуматора и да въведе данните, които са отчетени от уреда. Както можете да предположите тези уреди си имат експлоатационни показатели и е възможно да дефектират или пък да изтече периода на използването им, което е указно от производителя, което на практика налага да се извърши тяхната смяна.
Установяването на проблемите може да се извърши по няколко начина:
- Инкасатора установява, че стрелките на устройството не работят при пускането на водата от смесител;
- Обичайните сметки, които домакинството е плащало са сведени до много ниски нетипични стойности;
- Отминал е десет годишния експлоатационен срок на съоръжението, което налага неговата подмяна.
Проблемите могат да бъдат свързани с дефект или необходимост от смяна поради това, че устройството за отчитане на потреблението е морално остаряло. Тъй като водомера е в пряк контракт с водата то това до голяма степен оказва влияние върху коректното отчитане и възникването на дефекти.
Кой може да извършва смяна?
Подмяната имайте предвид, че не се извършва от всеки опитен водопроводчик. Тъй като има задължително пломбиране това, което е необходимо да знаете са следните важни неща:
- Само оператори, които разполагат с лиценз от Софийска вода могат да извършват ремонтни дейности по апаратите за отчитане на вода;
- Лицензирани фирми, които разполагат с договор с оператора доставчик могат да инсталират в нови сгради измервателни уреди и да узаконяват тяхното поставяне;
- Установяването на дефект по водомерите се извършва само и единствено в оторизирани лаборатории. По време на провежданите анализи и отчитания се поставя оборотен водомер, който се пломбира и се съставя протокол с показания.
Реално вие като потребители, абонати на Софийска вода нямате почти никакви ангажименти, посочват от София NewsHub, тъй като единствената ви роля е да осигурите достъп на екипа до ВиК инсталацията и да заплатите съответната тарифа за ремонт и смяна на съоръжението.
Етапи
Не е необходимо да сте запознати с тях, но от обща култура си струва да сте наясно какво следва, когато водопроводчиците ви посетят на адрес за да извършат ремонта и смяната. Стъпките, които са решаващ се отнасят до:
- Определяне типа на повредата;
- Изготвяне на протокол за показанията и номера на пломбата, която се демонтира;
- Почистване на входовете на тръбите, на които се монтира водомера;
- Инсталиране на нов уред, който отговаря на критериите на Софийска вода като едно от основните е модела да бъде с дистанционно отчитане;
- Узаконяване и поставяне на пломба.
Експертите, които могат да осъществяват такива дейности се справят експедитивно и безпроблемната смяна на водомера по принцип не би следвало да отнеме повече от 30 минути.