Кои са най-честите повреди при спирачния диск?

0

Спирачните дискове представляват едни от най-важните елементи на спирачната система. Те са разположени на главината на колелата на автомобила и се въртят заедно с него. От тяхната изправност и редовна смяна и поддръжка зависи безопасността ни на пътя и нивото на удобството при возене.

Износването на спирачните дискове е проблем, с който рано или късно се сблъсква всеки шофьор. Не се препоръчва карането с износени спирачни дискове , така че е добре да пристъпите към тяхната смяна възможно най-скоро след като разберете, че са износени.

Едно от условията за автомобилните спирачни дискове да работят оптимално е да са в перфектен контакт с накладките. Както е и с всяка автомобилна част, при спирачните дискове също могат да настъпят различни повреди в периода им на експлоатация. Същото обаче важи и за накладките, за които се препоръчва също да се подменят редовно при износване. Причината е, че повредените накладки водят и до повреда в спирачните дискове.

Източник на изображението: PublicDomainPictures

Кога е препоръчително да се сменят спирачните дискове?

Стандартният пробег на спирачни дискове от средния клас е 40 хиляди км. Честотата на смяна на спирачните дискове зависи от няколко фактора, които влияят на това кога ще настъпи повреда при спирачните дискове.

Това са качеството на спирачните дискове, техния вид, вида на накладките, стила на каране, както и условията на каране на автомобила.

Когато има повреда при спирачните дискове,то трябва да се направи смяна на дисковете на цялата ос, без значение дали е повреден само единия или и двата. Накладките също трябва да се подменят заедно със спирачните дискове, тъй като карането на кола с износени накладки на спирачките води до сериозна повреда по спирачните дискове.

Източник на изображението: Pixabay

Основни причини за повреда при спирачните дискове:

– изтриване на работната повърхност на дисковете

Тъй като спирачните дискове влизат в директен контакт с металната основа на спирачните накладки, това създава триене. Следователно с  времето повърхността на дисковете се изтрива. Един от начините да проверим дали има износване при нашите спирачни дискове е като проверим дебелината на един от дисковете при най-тънката му точка. Ако видим, че изтриването на диска е неравномерно или пък дискът е много тънък, то това е знак, че трябва да се замени.

– деформиране на спирачните дискове

Поради процесите на триене, на които са подложени спирачните дискове, при тях има риск от прекалено нагряване, което съответно води до деформиране на повърхността им.

При наличие на деформирани дискове в един автомобил се получава необичаен скърцащ звук при спиране, който може да се предава към волана и педала на спирачката.

Една от причините за деформирането на дисковете може да е изборът на неподходящи джанти, което предпоставка за по-голямо триене на спирачните дискове

Друг фактор, който може да доведе до деформация на спирачните дискове, е интензивното каране придружено с чести спирания.

Деформиране на спирачните дискове може да се получи и също когато настъпи рязко охлаждане на нагрети след интензивно каране спирачни дискове. Това например се получава при автомивка веднага след бързо шофиране или навлизане в дълбока локва.

Източник на изображението: Pixabay

Неправилен монтаж и неправилно подбрана окомплектовка

Преждевременно износване на спирачните дискове може да възникне и вследствие на неправилно монтиране. Пример за това е, ако не сме почистили натрупаната ръжда от главините на колелата преди да сме монтирали спирачните дискове.

Следователно ръждата няма да позволи плътното прилягане на диска към главината, което е и предпоставка за поява на така нареченото биене по оста на диска.Това съответно води до неравномерно износване на спирачните дискове и поява на вибрации по педала на спирачката и волана.

 

Използване на спирачни накладки с ниско качество

Карането с нискокачествени спирачни накладки води до поява на набраздяване на повърхността на спирачните дискове. Тази промяна в повърхността е предпоставка за ниска ефективност при спиране, което от своя страна води до неравномерно триене на накладките.

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Въведете коментар!
Въведете своето име тук