През последните години много нови неща се случиха в света на технологиите.
Изкуственият интелект стана неизменна част от умните телефони, като същото се случи и с гласовите асистенти.
Междувременно водещите технологични компании ставаха все по-често обект на разследвания, глоби и ограничения свързани със събирането и използването на личните данни на потребителите.
Въпреки това, пускането на нови продукти тече с пълна сила, като няколко събития от самото начало на 2019 дадоха заявка, че ни очаква интересно развитие на годината в технологичен аспект.
Сгъваемите телефони дойдоха
Едно от най-очакваните технологични събития за тази година бе представаянето на новите мобилни устройства на Samsung.
От компанията зарадваха феновете на умните телефони с не един, а цели два революционни продукта-флагманът Galaxy S10 и сгъваемият Galaxy Fold. И двата телефона получиха високи признания от критиците, което е глътка свеж въздух за корейската компания, чиито продажби на S9/S9+ за миналата година не оправдаха надеждите.
За разработването на сгъваем телефон се говореше от няколко години като очакванията бяха, че именно Samsung, които са специалисти в направата на висококачествени екрани, ще са пионер в тази сфера.
Корейците обаче бяха изпреварени от китайската компания Royole, която пусна през януари FlexPai-първият в света сгъваем смартфон. От Huawei също не изостанаха и представиха своя сгъваем Mate X, който се очаква да бъде пуснат за продажба това лятото, докато Galaxy Fold е обявен за 26 април.
Маратонките “поумняха”
Nike също пусна продукт, за който се говореше отдавна-самозавързващите се маратонки Nike HyperAdapt.
Американският гигант в спортните стоки винаги е бил сред най-иновативните компании в индустрията, но обикновено най-вълнуващите нейни изобретения идваха в ограничени серии на баснословни цени.
Така например Nike пусна самозавързващи се кецове още през 2011-моделът Nike Mag, вдъхновен от хитовия филм Завръщане в бъдещето 2. Парите от 1500-e продадени чифта (всеки на стойност от близо $4000) отидоха в подкрепа на фондацията на Майкъл Джей Фокс за изучаване на паркинсон, а в момента чиф от тях струва над $10 000.
Тазгодишният Nike HyperAdapt е много по-функционален и идва на “скромната”, в сравнение с горепосочените суми, цена от $350. Освен автоматично и с бутони намиращи се отстрани на подметките, моделът може да бъде управляван и чрез мобилно приложение.
Коя реалност?
Наскоро стана ясно, че Facebook планира да развие бизнес версия за своите автономни маски за виртуална реалност Oculus Go и Quest. Новината излезе след като от компанията публикуваха обява за работа набираща софтуерни инженери, които да разработят проекта, като се очаква той да бъде завършен и пуснат на пазара още тази година.
Развитието на технологии за виртуална и добавена реалност продължава с пълна пара, като през последните месеци на миналага година редица големи компании пуснаха свои VR/AR решения.
L’Oreal тества няколко подобни услуги, които позволяват на клиентите да тестват виртуално продуктите на компанията както и да получат индивидуален съвет за поддръжка на кожата си.
От онлайн покер платформата PokerStars пуснаха VR приложение, което макар и да не е първото в индустрията, вдигна летвата откъм изпълнение и функционалност.
Краят на една социална ера
Докато Facebook се впуска в нови приключения, включително наемайки специалисти от сферата на блокчейн и криптовалутите, от Google сложиха край на един свой основен продукт-Google+.
През октомври 2018 от търсачката установиха, че бъг в сигурността на Google+ е довел до изтичането на лична информация на 500 000 потребители. Тогава от компанията обявиха, че на 31 август 2019, мрежата ще спре да съществува.
През декември Google установи още един подобен бъг, този път засягащ 52.5 млн. потребители, което ускори срока за закриване до 2 април т.г. За момента бизнес версията на Google+ няма да бъде закривана.
Социалната мрежа на Google така и не успя да се наложи като основен играч сред социалните платформи. Със своите 400 млн. активни потребители (допреди затварянето) Google+ бледнееше пред 2.2 млрд. на Facebook, като дори не се нареждаше в топ 10.
Чудото на Tesla
След като през октомври Елон Мъск го обяви за “все още невъзможно” в края на февруари Tesla пусна версия на своя Model 3 за $35 000.
Мъск говореше от години за възможността бюджетният (в сравнение с Model S) електромобил да се продава на подобна цена, но компанията така и не успяваше да я предложи.
През октомври м. г. изпълнителният директор на автомобилопроизводителя заяви, че “има още работа да се свърши” докато неговата копмания успее да предложи базов модел на такава цена, добавяйки, че целта е това да се случи до “6 месеца”.
От Tesla успяха да постигнат тази цел за четири месеца като междувременно с обявяването на базовата версия на Model 3, от компанията изненадващо заявиха, че ще затворят повечето си физически магазини и ще се насочат към онланй продажбата на своите автомобили.
С новата придобивка в портфолиото на Tesla опциите за Model 3 стават шест, като цената им варира от $35 000 до $58 000. Най-евтината версия може да измине 350 км с едно зареждане, развива максимална скорост от 209 км/ч и ускорява от 0-100 за 5.6 с.
Едва в първата четвърт на годината сме, а технологичните гиганти бълват новина след новина. Големите очаквания за остатъка на 2019 са 5G мрежите да стават все по-достъпни, гласовите асистенти да станат още по-популярни и умеятни, както и темата за сигурността на личните данни да доведе до още нови мерки за контролиране на тех-гигантите.