Национална компания „Железопътна инфраструктура“ пусна дългоочаквания търг за изграждането на интермодален терминал в Русе, съобщава Economic.bg.
Стойността е малко над 54.1 млн. лв. без ДДС, а срокът за подаване на оферти – 6 април. Планираният по Плана за възстановяване и устойчивост ресурс е 51.9 млн. лв. без ДДС, от които за сметка на механизма са 44.1 млн. лева, а останалите 7.79 млн. лева са за сметка на националното съфинансиране. Терминалът ще обработва до 60 хиляди контейнера годишно, предвижда се след изграждането му да бъде отдаден на концесия.
От Economic.bg припомнят, че според графика на дейностите, заложен в Плана за възстановяване и устойчивост, процедурата за избор на изпълнител трябваше да е започнала още през септември. Същинското му строителство пък трябва да стартира в началото на 2023 г. и да завърши през 2025 г.
Освен строителството на терминала, избраният изпълнител ще трябва да направи техническото проектиране, работните чертежи, да упражнява авторски надзор в процеса на изпълнение, да проведе необходими тестове и проверки след завършването на обекта. Всички дейности трябва да бъдат изпълнени в срок от 24 месеца, като заложеното време за строително-монтажни работи е 18 месеца.
Строителните дейности включват терминална площадка с един товаро-разтоварен коловоз с дължина за 26 вагона (520 м), външни паркинги, като 2 от тях за инвалиди, 2-етажна административна сграда със застроена площ 307.5 кв.м и митнически пункт. Ще бъдат изградени още площадка за поддръжка и ремонт на механични средства със сграда за поддръжка и ремонт на мобилната техника, автомивка за контейнери, както и пункт за ремонт на контейнери, но и площадка за хладилни контейнери.
Товаро-разтоварителната площадка ще е с ширина 68 м, разделена на 3 зони: 2 по 26 м и една по 16 м с контрол на достъпа и наблюдаване чрез видео и инфрачервени камери.
Заложени са още нова служебна сграда към Приемно-отправния парк/ Терминална гара Русе изток, но и реконструкция на Разделен пост „Дунав“- предвижда се основен ремонт на сградата. Нова Приемно-отправна гара/Терминална гара Русе изток с 3 електрифицирани коловоза с минимална полезна дължина от 750 м.
Освен това е заложено и изграждането на пътна връзка от Индустриална зона Русе, северно от терминала с дължина около 450 м и габарит на пътно платно с четири ленти за движение по 14 м и тротоар 6 м.
Терминалите за организиране и транспортиране на товарния трафик са основна част от интермодалните транспортни вериги и значението им за икономическото развитие е признато на европейско и национално ниво. Пристанище Русе, също като жп възел Русе, е най-голямото българско речно пристанище, а жп гара Русе е свързана с основното Черноморско пристанище – Варна чрез железопътната линия Русе–Варна, което е изключителна предпоставка за развитие на интермодалния транспорт.