Показват най-старата гравюра на Бяла за 147-ата годишнина от освобождението на града

0

Най-старата гравюра на Бяла ще бъде представена в местния исторически музей, съобщи директорът му Иво Жейнов.

„Гравюрата е направена от италианския военнен кореспондент Никола Лазаро по снимка на Франц Душек, придворен фотограф на румънския княз Карол I. Изображението е дарено на музея от частно лице и ще украси изложбата за освобождението на Бяла.

От панорамните снимки на Бяла, направени от Франц Душек са известни два варианта на т.нар. беленско хоро. Той ги прави от двора на сегашния музей. Тъй като те са кадрирани, част от тях са изрязани, когато са откопирани – оставен е основния исторически момент – хорото, което е привлякло вниманието със своята уникалност и художествена стойност. Беленското хоро, направено специално от жителите на селището за императора Александър II, е повода и затова всичко, което е извън хорото се е сторило маловажно и е изрязано. За разлика от двата позитива, гравюрата на Никола Лазаро обхваща липсващата част от снимката на стъклената плака.  Така днес ние може да се запознаем с истинския вид на Бяла от 1877 г. , който досега беше неизвестен. От гравюрата може да се разгледа тогавашната централна част на селището, както сградите в неговата периферия“, разказа Жейнов. По думите му, това засега е най-старата позната гравюра на селището от 1877 г. – практически от освобождението на града. В турски писмени документи има описание как е изглеждал т.нар. център на Бяла – хармана на Мехмед бей. Но той е слабо описан, а сега го виждаме за пръв път.

Град Бяла е второто, освободено от османска власт, селище в България, след като на 5 юли (нов стил) руско-румънските войски, командвани от генерал-майор Александър Арнолди, спират до моста на Колю Фичето на р. Янтра. Стратегическото значение на градчето е оценено от командването на войските и през лятото на 1877 г там е разположена главната щабквартира на руския император Александър II.

агенция за подбор на персонал
Работа в А.Л. Филтър
зарядни станции за електромобили

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Въведете коментар!
Въведете своето име тук