Полезни съвети за предпазване от жегата

0
430
Няколко полезни съвета за предпазване от жегата

За днес и утре синоптиците прогнозират екстремни горещини в по-голямата част от страната. Няколко полезни съвета за предпазване от жегата:

Кардиолозите съветват хората със сърдечносъдови заболявания и децата да избягват разходките между 11 сутринта и 16 ч. следобед.

Специалистите препоръчват още да се избягват мазните и солени храни, както и да пием повече течности, прясно изцедени плодови сокове, чай и айрян с шипка сол. В горещата част на деня е добре да се избягват и физическите усилия.

Ето няколко полезни съвета в горещото време:

    • Стремете се да поддържате хладна температура в жилището си. Проверявайте температурата в него между 8 и 10 ч., в 13ч. и вечер в 22 ч. Тя трябва да бъде по-ниска от 32°C през деня и 24°C през нощта. Тези инструкции е особено важно да се спазват за деца, възрастни над 60 г. или хора с хронични здравословни проблеми, напомнят от Здравното министерство.
    • Използвайте хладния въздух през нощта, за да проветрите жилището си. Ако е безопасно, отворете всички прозорци през нощта и рано сутринта, когато външната температура е по-ниска.
    • Намалете топлината вътре в жилището си. Затворете прозорците и особено онези, които са директно изложени на слънчева светлина през деня. Изключете изкуственото осветление и толкова електрически уреда, колкото е възможно.
    • Пуснете щори, драперии и тенти на прозорците, които се огряват от слънцето сутрин или следобед.
    • Сложете мокри кърпи в жилището си, за да го охладят. Не забравяйте, че тогава се повишава и влажността на въздуха.
    • Ако в жилището си имате климатик, затворете вратите и прозорците и изключете електрическите уреди, които не са необходими за охлаждане, така че да се намали рискът от прекъсване на електрозахранването.
    • Електрическите вентилатори могат да донесат облекчение в горещините, но когато температурите са над 35 °C, те не могат да предотвратят здравословни проблеми, свързани с горещините. Важно е да се пият много течности.
    • Преместете се в най-хладната стая, особено през нощта. Ако не е възможно да поддържате хладна температура в дома си, прекарвайте 2-3 часа от деня на хладно (например в обществена климатизирана сграда).
    • Избягвайте да излизате навън в най-горещите часове на деня. Избягвайте изморителна физическа активност. Ако ви предстои такава – свършете я в най-хладната част на деня, която обикновено е сутрин между 4 и 7ч.
    • Стойте на сянка. Не оставяйте деца или животни в паркиран автомобил.
    • Вземете хладен душ или вана. Алтернативно може да ползвате студени компреси, кърпи, гъби, бани на краката и т.н.
    • Носете летни, свободни дрехи от естествени материи. Навън носете широка шапка с периферия или козирка и слънчеви очила.
    • Ползвайте леки чаршафи и завивки без пълнеж, за да избегнете задържането на топлина.
    • Приемайте редовно течности като избягвате алкохол, тютюнопушене и прекалено кофеин и захар.
    • Яжте по малко и по-често. Избягвайте храни, богати на протеини.
    • Планувайте да проверявате семейството, приятели и съседи, които прекарват дълго време сами вкъщи. Уязвимите хора може да имат нужда от помощ през горещите дни.
    • Обсъждайте екстремните топлинни вълни със семейството си. Всеки трябва да знае какво да прави, за да се справи с тях.
    • Помогнете на човек в риск да получи съвет и подкрепа. Възрастните или болните хора, които живеят сами трябва да се посещават поне веднъж на ден.
    • Ако приемате лекарства, консултирайте се с лекуващия лекар как лекарството може да повлияе върху терморегулацията и флуидния баланс.
    • Пазете лекарствата на температура под 25 °C или в хладилника (прочетете упътванията за тяхното съхранение).
    • Потърсете съвет от лекар, ако страдате от хронично състояние или приемате множество лекарства.