Пролетната умора ни натиска. Как да се храним?

0
Пролетната умора

В началото на пролетта повечето хора се оплакват от пролетна умора.

Тя се изразява в постоянна отпадналост, често главоболие, лошо настроение, безсъние, нарушения в концентрацията, повишена раздразнителност и плачливост, намалено ниво на физическа активност, което често се съчетава с повишен прием на въглехидратни храни и увеличаване на теглото. Това е така, защото организмът губи сили от няколко месечната липса на достатъчно пресни плодове и зеленчуци, мрачното време, а също и от недостатъчното движение. Бързо може да възстановим жизнения си тонус, като храненето през пролетта е насочено към преодоляване на тези, макар и леки хранителни дефицити.

През зимния период обикновено храненето е еднообразно, със значителен прием на консервирани храни, в които витамините са по- малко, отколкото в свежите плодове и зеленчуци.

Затова хранителният режим през пролетта трябва да осигурява по-голяма част от дневната калорийна нужда на организма, без да го лишава от основните хранителни съставки – мазнини, белтъци и въглехидрати. За целта е необходимо да се спазва разнообразен хранителен режим, включващ поне един представител от основните групи храни. Не трябва да се забравя, че пълноценният животински белтък като основен източник на аминокиселини е главен фактор при формиране на биологична защита. Нетлъсти меса, яйца, мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини трябва да бъдат включени ежедневно в храненето. Най-малко два пъти седмично трябва да се консумира риба, като се използват методи на термична обработка, които съхраняват витамините и предотвратяват образуването на вредни вещества, т.е. печене на фурна, скара, задушаване и др. Внимание трябва да се обърне на ограничаване на вноса на животински мазнини, да се предпочитат растителни, които са богати на витамин Е.

Ранната пролет не е най-подходящия сезон за спазване на диети за отслабване или за започване на активна физическа активност, особено при лица, които не са се занимавали със спорт през цялата зима. Постепенно преминаване към хранене с по-ниска калорийност, богато на плодове и зеленчуци, 1-2 литра течности на ден и 30 минути ежедневно ходене с умерено темпо са основата на здравословно поведение, което може да започне да се изгражда през пролетта.

Тъй като пролетната умората не е типично заболяване, лесно е да се разбере защо няма и лечение към чувството на умора. Въвеждането на някои промени в начина на живот и хранене, могат в голяма степен да повлияят чувството на изтощение. Тук се включва:

  • постепенното повишаване на физическата активност и то предимно активността на открито. Дори и да е сведена до разходки в парка, тя повишава експозицията на естествена светлина и спомага за възстановяване на поизчерпаните депа на витамин Д.
  • приемане на достатъчно течности: не по-малко от 1.5 – 2 литра на ден. Освен вода, добре е да се пият и плодови и зеленчукови сокове, айран,  а също и билкови чайове. Те не само поддържат оптималната хидратация на организма, но и доставят витамини и минерали.
  • пълноценен сън – за по-бързо заспиване и за да не се събуждаме често през нощта, е препоръчително да се изпие чаша топло мляко, подсладено с малко мед, или чаша билков чай, да внимаваме да не преяждаме на вечеря. Статичното електричество от телевизора, компютъра и всякаква техника в стаята се отразява зле на настроението и съня.
  • контрастен душ – редуват се обливания с гореща и хладка към студена вода, като винаги се завършва със студената вода. Започва се с по-топла вода и постепенно се намалява температурата на водата. Други средства срещу пролетна умора са сауната, масажите, ароматерапия с есенциални масла с ободряващ и тонизиращ ефект.