Родителски организации настояват за присъствено обучение на учениците

0

За подкрепа на присъственото обучение на учениците в училищата и на децата в детските градини и яслите настояват родителски организации в отворено писмо до премиера, до министрите на образованието и на здравеопазването и до главния държавен здравен инспектор.

В него те настояват да се премислят мерките към децата в училищна, градинска и яслена възраст, както към школите и центровете за формално и неформално образование, тъй като повече от година децата са почти през цялото време на дистанционно обучение заради пандемията от коронавирус. Според тях първо трябва да се затворят всички други места, където е възможно струпване на хора – ресторанти, казина, нехранителни магазини.

Децата ни са затворени по домовете си в продължение на месеци. Към спирането им от присъствено обучение се прибягва като първа, а често и единствена мярка за справяне с ръста на заболеваемост в страната”, пишат от Неформална група „Родители на деца в прогимназиален и гимназиален етап на образование“, БАНО и Национален инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система.

Те настояват при първи данни за спад заболеваемостта всички ученици (1-12 клас) да бъдат връщани присъствено и да бъдат отваряни градини, школи, центрове за формално и неформално образование, преди разхлабването на всякакви други мерки. В случаите, в които се налага временно преминаване към редуване по график, то да бъде 2/2 седмици и да включва всички класове, за да не бъде тежестта от дистанционното обучение стоварвана върху определени класове (8-12 най-често).

България е единствената държава в ЕС, която затваря децата като първа мярка за борба с COVID-19, пишат родителите.

Според тях  дългосрочното лишаване на учениците от общуване присъствено с връстници и учители, движение, спорт в нормална среда води до своите отрицателни последствия, голяма част от които остават скрити за външния свят. Те посочват, че децата се демотивират, губят желание за учене, движение, развитие, стават инертни, апатични, концентрацията им е силно понижена. При някои деца се отключват меланхолия и депресия.

„Учениците са по цял ден пред монитора. През времето, през което не се обучават, те подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Месеците в седнало положение от сутрин до вечер пред мониторите водят и до разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства“, пишат още розителите.

В допълнение те казват, че данните за разпространението на COVID-19 недвусмислено показват, че „училищата допринасят за малка част от всички случаи на заразени с Covid-19 във всяка държава членка на ЕС“, според проучване на Европейския център за контрол на болестите за ролята на децата и училищата. Според същия източник по време на пандемията от COVID-19 не са наблюдавани значителни училищни огнища. Не са открити доказателства, които да сочат, че децата или образователните среди са основните двигатели на разпространението на SARS-CoV2. Педагогическият персонал и възрастните в училищата не са изложени на по-висок риск от всяка друга професия.