Едно от често срещаните нарушения, установено при проверките, е промоция на стоки, от които на практика в магазините няма наличност.
Това съобщи пред БНР председателят на комисията Стоил Алипиев. По думите му, тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
Ппри направените 350 проверки са констатирани 370 нарушения, каза Алипиев. Около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, които инспекторите от Комисията за защита на потребителите са установили. Той даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция „Плащаш 2, получаваш 3“. Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ – със сигурност е над 50%.
„Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент – 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара“, каза Алипиев.