До 5 години затвор за нелегални превози, споделеното пътуване под въпрос

0
2110

15 народни представители от ГЕРБ внесоха промени в Наказателния кодекс, които предвиждат от 3 до 5 години затвор и конфискация на МПС за нелегален обществен превоз и до 10 години затвор за по-тежките нарушения. В случай, че бъдат причинени значителни вреди на пътниците или получени значителни неправомерни доходи ще се дължи и глоба от 5 до 10 хил. лева.

Според депутатите инкриминирането на нерегламентирания превоз е крайно наложително, тъй като в противен случай той не подлежи на никакви административни санкции. Като друга причина те посочват, че този тип превози водят до нелоялна конкуренция и изкривяване на пазара.

За никого не е изненада, че официалните превозвачи твърдо подкрепят внесените промени. Според тях предоставянето на услугата на същата или по-ниска цена от тази на автобусния билет вреди на техния бизнес.

Най-основно обаче е как реагират потребителите. Небезизвестни са споделените пътувания, които вече са много по-предпочитани от официалния превоз. И може би с причина. Хората, които пътуват по този начин изтъкват неговите предимства – по-евтин, по-редовен, по-удобен, по-комфортен.

Самите народни представители твърдят, че този тип пътуване оставало извън обсега на техните предложения, защото не се съдържало в понятието “обществен превоз”. В същото време обаче в техния проект фактически се говори за нерегламентиран превоз на пътници, които си плащат.

Последният път, в който се повдигна въпроса за забрана на споделените пътувания, в отделни групи в социалните мрежи, създадени именно с тази цел, се надигна вълна от недоволство. Недоволство от нередовни маршрути на официалния превоз, от неподдържани превозни средства (технически и хигиенно), от повишаване на цени.

Въвеждането на промените би засегнало най-много хората, пътуващи между по-малки населени места. Те често нямат друг избор, освен да пътуват тип “споделено”, защото фирмите изпълнители на превоза вече отказват да изпълняват определени маршрути. Не успяват да покриват разходите си. Ако все пак се изпълняват, то е недостатъчно пъти на ден и често със закъснения.

Все още не е ясно какви точно ще са критериите, според които един превоз ще бъде определян като обществен. Не става ясно и кой ще упражнява контрола, ако предложените изменения бъдат приети – КАТ, Тол управлението или Автомобилна администрация.