Дотавчикът на тол системата се дистанцира от хаоса с е-винетките

0
140
Демонстрация по време на тестване пред журналисти на системата. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Австрийският консорциум “Капш Трафик Солюшънс” – фирмата, на която бе възложен договорът за изграждане на българската тол система за камиони над 3.5 тона и системата за електронни винетки за леки автомобили, се дистанцира от отговорност за хаоса с винетките от началото на годината.

Това става ясно от становище на компанията до медиите, в което от “Капш” дават детайлна информация за договора си с Агенция “Пътна инфраструктура”, съобщава investor.bg.

“Капш” е осигурила напълно работеща, тествана и одобрена система. Преди предаването на системата на АПИ фирмата е провела обширни изпитания от край до край за всеки компонент, приложение, функционалност и подсистема, предмет на договора. Тези обширни тестове потвърждават, че системата е напълно функционираща, посочва се в официалното становище. 

Според сключения с АПИ договор обхватът на работата включва доставка на контролни превозни средства, централна изчислителна система за електронни винетки и тол таксуване и оперативен център за данни, онлайн магазин за продукти за таксуване за използване на пътната мрежа (което не включва водещата информационна уеб страница bgtoll.bg), 500 терминали за самообслужване и мобилно приложение. Според техническите изисквания, заложени в тръжната процедура, собственикът на системата – АПИ, отговаря за техническата и търговска експлоатация на системата, както и за процеса на правоприлагане, уточнява се в писмото.

Според подписаният договор “Капш” е отговорен за изграждането на онлайн магазин за закупуване на продукти за използване на пътната инфраструктура, достъпен чрез бутона „Купи електронна винетка“ на страницата bgtoll.bg. Онлайн магазинът е тестван и одобрен от Световната банка в качеството ѝ на надзорен орган.

“Капш” не е отговорна за изграждането и оперирането на информационната уеб страницаbgtoll.bg. Онлайн магазинът на Капш се намира/хоства в центъра за данни на системата за събиране на такси и фирмата стриктно спази изискванията на АПИ при разработването на функционалността му.

Конвертирането на хартиена винетка в електронна винетка не е предмет на договора. Капш не е отговорна и за уебсайта, свързан с конвертирането на винетки, уточняват от компанията.

Плащанията в брой за електронни винетки не попадат в обхвата на договора. Фирматадостави, оборудва и подготви готови за инсталиране поискания брой терминали за самообслужване на предварително одобрените локации, които отговарят на техническите изисквания за инсталации, пише в съобщението.

След 14 декември, когато АПИ и “Капш” подписват приемо-предавателен протокол за предаване на системата за електронна винетка и прилежащите й активи, центърът за данни, онлайн магазинът, автомобилите за контрол, правоприлагането и другите системни компоненти са изцяло под контрола на АПИ. След това ежедневното функциониране и опериране на системата, както и процесите по правоприлагане са отговорност на АПИ.

Капш отговаря за гаранционното обслужване на компонентите на системата и приветства проверката на министерството с уверението, че всички ангажименти към властите и по отношение на договора са изпълнени.