Резултатът – разоряване на българския производител и генериране на безработица. Тези проблеми, които бяха част и от исканията на протестиращите граждани, припомниха по време на пресконференция в БТА представители на „Произведено в България“ – съюз на малкия и средния бизнес.
В началото Кънчо Стойчев обясни, че преди 3 години са започнали една битка, която преди няколко месеца стана известна като битка с монополите. Ние не работим по улиците и не викаме по площадите, но се опитваме да защитим интересите на родния производител, подчерта той.
По думите му, спокойно може да се говори за картел, за монопол, за съгласуване на търговски вериги с цел да притиснат българските производители. Кънчев изтъкна, че тези договорки не се правят само у нас, но в България „тези господа го правят съвършено необезпокоявани.“
Освен Министерски съвет и Министерство на икономиката, каквото всъщност нямаме, а имаме само едно много дълго наименование, което е на път да предизвика огромна национална катастрофа, другият орган, който трябва да наблюдава условията на конкуренция е Комисията за защита на конкуренцията, обясни Кънчо Стойчев и се оплака, че КЗК, след като е признала за тежки злоупотреби при търговските вериги, те са се разминали само с леки препоръки и нищо повече.
Кънчев се възмути и че чак сега Комисията щяла да проверява дали са изпълнили предписанията: „Това е след дъжд качулка или тупкане на топката и неправене на нищо.“
От Съюза подчертаха и че задачата за справяне с тези проблеми е и патриотична, тъй като поляците, унгарците и словенците са намерили начин да контролират работата на веригите. Румънците са го направили частично, само ние нищо не постигаме в тази борба.
Кънчо Стойчев обвини веригите и спомена „Лидъл“ и „Билла“, че лъжат от сутрин до вечер и пръскат милиони, за да ни обясняват, че продават най-евтиното и най-хубавото: „Такова животно няма. Баба ми едно време казваше, че купува най-евтиното и най-хубаво.“
Мариана Кукушева алармира, че в България се продава дори хляб, произведен извън страната и той се предлага в т.нар топли точки на магазините. Българските доставчици са отпаднали от рафтовете на веригите. Оказахме се данъчен рай за търговците и ад за българския работодател, изтъкна още тя. От Съюза дебело подчертаха, че няма как да има икономически ръст, без да има потребление.
Кукушева алармира и че 10-те най-важни стоки от социалната кошница не са приоритетно разгледани като произведени в България и българският бизнес не е ангажиран като изпълнител на обществени поръчки, които касаят програми за социално слаби.
От Съюза побързаха да уточнят, че не става дума за конфронтация с търговските вериги и че те търсят начини за общи решения. Едно такова решение е създаване на Кодекс на търговски взаимоотношения. Започнахме разговори със Сдружението на търговските вериги у нас. Ние ги поканихме, те се отзоваха. Изпратихме им 15 дискусионни въпроса и ако се стигне до подписване на този Кодекс, ще поканим държавата да ни е арбитър в тези отношения, обясни още той. Източник news.bg.