Изненадите на дребния шрифт

0
99
Изненадите на дребния шрифт

Почти никой не чете дребния шрифт в договорите, а той може да Ви изненада. Така благодарение на това, че внимателно е прочела и ситните условия в документа, гимназиална учителка спечелила награда от 10 хил. долара, пише Guardian.

Застрахователната компания от Флорида, с която тя сключвала застраховка добавила в условията клауза, която обещавала награда за първия потребител, изпратил имейл до компанията. Фирмата знаела, че повечето клиенти реално не четат договорите и създала свръхсекретната кампания Pays to Read в опит да подчертаят, важността да се чете документацията за политики от начало до край.

Но повечето компании не дават, а вземат, за да демонстрират значимостта на четенето на текста с дребен шрифт. Някои фирми, склонни към шеги, пишат закачливи клаузи.

Компанията от Манчестър Purple (за безплатен публичен достъп до Wi-Fi) коментира, че е добавила клауза в споразумението, че хората се съгласяват на 1000 часа доброволен труд, включително почистване на тоалетни и „отпушване на запушени канали“, за да „илюстрира липсата на информираност сред потребителите с какво се съгласяват, когато получават безплатен достъп до Wi-Fi“. А няколко години по-рано, отново на Purple, някои лондончани се съгласяват да дадат най-голямото си дете в замяна на Wi-Fi достъп.

Британската компания GameStation експериментирала като добавила нова клауза в лицензното споразумение с предварително отметнато поле пред нея. Ако потребителите не премахнели отметката от полето, те се съгласявали да дадат на GameStation „неподлежаща на прехвърляне на други, с възможност да бъде изискана веднага и за вечни времена, безсмъртната Ви душа“. Дори предлагали и начин да се откажат от тази клауза като кликнат на онлайн връзка, за да анулират тази клауза и да продължат транзакцията си. А хората, кликнали на линка, били възнаграждавани с ваучер.

Други компании просто се забавляват с дребния шрифт.

След думите: „Компанията не носи отговорност…“ MailChimp включва „пожари, земетресения, ядрени инциденти и…зомби апокалипсис“.

А споразумението за крайни потребители на Apple iTunes мистериозно съдържа клауза, забраняваща употребата на софтуера за конструиране на оръжия за масово поразяване: „Няма да използвате тези продукти за каквито и да е цели, забранени от законите на САЩ, включително, без ограничение, за разработка, дизайн, производство или изработка на ядрени, ракетни, химически или биологични оръжия“, заявява то. Остава неясно, как някой би могъл да използва iTunes, за да конструира такива оръжия.

Лошото е, че когато не четат всичко, хората се отказват от правата си на лично пространство и лични данни в полза на интернет компании, без да подозират, че го правят.