Изтребител на Военно-въздушните сили (ВВС) е претърпял инцидент тази нощ. Самолетът е паднал в Черно море край Шабла. По първоначална информация става дума за изтребител МИГ-29. В момента се издирват пилотът и машината. Мястото на падането вече е локализирано. Открита е спасителната жилетка на пилота. Неговото име е Валентин Терзиев, на 47 години. Засега се предполага, че не е успял да катапултира.
Валентин Терзиев е пилотът на падналия в морето МиГ
Инцидентът е станал около 00.45 на 9 юни, съобщиха от военното министерство. Тогава е изгубена радиовръзката с машината.
Изтребителят е бил вдигнат за участие в тактическото учение със стрелби „Шабла“ 21. След инцидента то е прекратено.
Веднага след изгубването на радиовръзката е започнала спасителна операция, която продължава и към момента, съобщават от военното ведомство. Министърът на отбраната Георги Панайотов пътува към мястото на инцидента. Заедно с него е и началникът на отбраната адмирал Емил Евтимов.
Спасителните катери са отбелязани в синьо. Източник: MarineTraffic
Разследването на инцидента ще бъде поето от военната прокуратура.
Към момента не е ясно каква е причината. Пред бТВ бившият военен министър Тодор Тагарев коментира, че възможно да става дума за грешка на пилота или за техническа повреда. Той подчерта, че изтребителите МиГ-29 са стари и поддръжката им е трудна.
„Изпълнението на задача в морски условия е по-трудно, отколкото над сушата. Има случаи в миналото на загуба на ориентация на пилота. С тази стара техника той няма възможност да използва съвременните средства за навигация и управление за избягване на сблъсък“, заяви Тагарев.
Въпреки че България е член на НАТО от 2004 г. ВВС продължава да лети само на старите съветски МиГ-ове. Тяхната поддръжка е много трудна и минава през Русия. В момента договорите се изпълняват от руската компания РСК МиГ, като по част от тях има забавяне.
Според военния министър в предишния кабинет Красимир Каракачанов причината за инцидента не е технически проблем на машината. Той посочи, че пилотът е бил опитен, но нощната стрелба над морето е много трудна и може да се загуби ориентация.
„Нека компетентната комисия, назначена от ВВС, да си свърши работата, защото всичко останало са предположения. Пилотът не е човек без опит, но самата нощна стрелба над морето е изключително трудно упражнение“, заяви той пред БГНЕС.
Според Каракачанов в момента България има осем МиГ-а, преминали през ремонт. ВВС разполага с още машини, но те не са ремонтирани.