Йълдъз Ибрахимова: няма изкуство без чувство

0
273

Госпожо Ибрахимова, споделете с нас малко повече за „ДЖАЗ ФОЛК КЛАСИК“ – как се роди проектът?

Инициатор на проекта е директорът на Разградската филхармония – той ме покани и аз веднага се съгласих! Обичам експериментите и много пъти с голямо удоволствие съм работила с Ибряма – той прави невероятни неща, универсална музика, неповторим стил и свобода!

 

Как се запознахте с Иво Папазов? Беше много отдавна. Концертите, които с него сме имали на джаз фестивали в Истанбул бяха феноменални. Помня също и тези в България – с проекта „Балкантолия“. За първи път се срещнахме обаче някъде през 1984-а година. Борис Христов беше сценарист на един документален филм за Ибряма. Мен ме поканиха в Пловдив и директно отидохме в Стария град – настаниха ни един срещу друг под една асма и започнахме да импровизираме от самото начало, както се казва след това се запознахме. От там започва нашето приятелство. Многобройни такива срещи сме имали с него.

Къде се нарежда Ибряма сред световните музиканти, с които сте работили? Не мога да направя класация от този род, защото Ибряма е уникален изпълнител на етническа музика. В своето амплоа той е сред най-големите кларинетисти. Уникален е, защото не свири само народна музика, не остава в рамките на народната музика. Неговите импровизации излизат от тези стандарти. Много хора се учат от него!

Лириката на циганските романски или ритмиката от българския фолклор – кое Ви обогати повече като музикант? Малко труден въпрос. Те са различни като украска – блаканският фолклор наистина е уникален, защото тази богата ритмика, която я има в музиката на много от европейските страни и тези неравноделни размери липсват във фолклора на средна и Западна Европа. Балканите винаги са били кръстопът и на преселение на народите, и на войни – много култури са се наслоявали тук и това е богатството, което имаме ние. Наслояването на много пластове култура се излива в ритъм и мелодика. Работила съм с доста чужди музиканти, предлагала съм им пиеси с неравноделни ритми, които много са ги затруднявали, но понеже са прекрасни музиканти са ги научавали…

Наистина ли са в гена ни тези специфични неравнотелни размери? Да, аз мисля, че това е натрупване и наслояване на безбройни култури дори на генетично ниво.

Възможно ли е в такъв случай да изчезне, ако не съхраним фолклора като част от всекидневието ни? Не вярвам, но разбира се традициите трябва да се предават, защото те са паметта и връзката със следващите поколения. Тази музика, която в момента звучи по радиото е с изключително ниско качество. Електрониката е мъртва, в нея няма чувство. А изкуство без чувство не живее дълго! Днес го има, утре го няма!
А възможно ли е електронната музика да механизира дори емоциите? Да, това е и една манипулация, бих казала. Просто съзнанието на хората да се сложи в един стандарт без отклонение. Няма какво да ме развълнува в нея – минава покрай ушите. Обаче вероятно на много хора им влияе подсъснателно, което вече е опасно…

Джаз великаните Йълдъз Ибрахимова и Иво Папазов – Ибряма идват за общ концерт този петък в Русе. Двама виртуозни български изпълнители и техният общ проект „ДЖАЗ ФОЛК КЛАСИК“ ще бъдат представени на сцената на БУЛСТРАД АРЕНА в Русе на 18 септември, петък.

„ДЖАЗ ФОЛК КЛАСИК“ представлява уникално съчетание на стилове – джаз, фолклор, етно, класическа и симфонична музика, обединени в прекрасна хармония. Концертът е плод на усилията на режисьора Пламен Панев, който започва работа по него миналата година. Двамата неповторими изпълнители със световна слава – джаз-певицата Йълдъз Ибрахимова и кларинетистът Ибряма, страхотният оркестър „Тракия“ с ръководител Нешко Нешев и разградската филхармония ще заредят русенската публика с изключително емоционално и вълнуващо преживяване, което е без аналог в България до този момент.

Билети за него вече се продават на Ticketportal.bg, ще има и на място преди концерта.