Как се строят магистралите? Без обществена поръчка, но с милиарди, разпределени от няколко души

0

Държавното дружество „Автомагистрали“, през което минават милиарди левове за строителство на магистрали и пътна поддръжка, не провежда обществени поръчки, а само избира на кого да възложи дейността. Това стана ясно по време на изслушването на регионалния министър Петя Аврамова, ръководителя на агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски и шефа на „Автомагистрали“ Стоян Беличев пред парламентарната комисия по ревизия на управлението на Бойко Борисов.

Аврамова бе привикана за втори пъти, след като в края на миналата седмица бе изслушвана по темата „Алепу“. От казаното от нея стана ясно, че формално нарушение на закона няма. Също формално – строител на пътищата на 100% е „Автомагистрали“.

Реално обаче държавната фирма превъзлага дейностите, които уж сама би трябвало да извърши, под маската на договори за наем и доставка на материали. По тях се плащат милиарди на няколко големи строителни фирми, които са истинските строители. Пред комисията Аврамова даде доста интересно тълкуване на понятието за подизпълнител. Тя обясни, че на една фирма се възложи да построи жилищен блок и тя преотдаде дейността изцяло на друга, това е подизпълнител. Но ако тя сключи договор само за изливане на основите например, това вече не е подизпълнител. По тази логика „Автомагистрали“ няма подизпълнител, защото АПИ и възлага директно поръчките за строителство. Фирмата ги изпълнява, но на практика чрез частни дружества.

Държавната „Автомагистрали“ има множество договори с фирми за доставка на материали и наем на техника за различни обекти. Нито един обаче не се води подизпълнителски. Фирмите се избират по „вътрешни правила“ на „Автомагистрали“, която не е задължена да провежда обществени поръчки.

Тази практика продължава вече четири години и става възможна благодарение на промяна в Закона за обществните поръчки през 2016 г. Многократно правителството на ГЕРБ е било критикувано заради съмнения, че по този начин парите се изливат на фирми, близки до властта. Управляващите продължават да отричат.

На изслушването в понеделник депутатът от БСП Румен Гечев обяви, че по този начин над 4 млрд. лв. са дадени за разпределяна на няколко души от ръководството на „Автомагистрали“.