Откриха първия „електрически” аутобан в Германия

0
177
Откриха първия „електрически” аутобан в Германия

Германия си е поставила амбициозната цел до 2050 г. да постигне нулеви вредни емисии от тежките камиони. Именно те са сред най-големите замърсители на въздуха.

Стъпка към постигането на тази цел е пускането в експлоатация на първата в Германия електрифицирана магистрална отсечка за товарни камиони. Тя е част от проекта ELISA (Еlectrified, innovative heavy traffic on the Autobahn или Електрифициран иновативен тежкотоварен транспорт по магистралите) и обхваща трасе от 5 километра по автомагистрала А5 в двете посоки (между летището на Франкфурт и индустриалния парк в района на Дармщат). С разработката на проекта се занимава компанията Siemens.

През следващите няколко години по този eHighway ще се движат редовно по пет хибридни камиона, които са свързани с електрическата контактна мрежа чрез токоприемници (пантографи). Токът в тази мрежа пък е изцяло от възобновяеми енергийни източници.

Камионите са експериментални, оборудвани с дизел-електрическа хибридна конфигурация за задвижване и топлоприемници, подобни на тези на тролейбусите. Тежкотоварните машини могат да се движат с до 90 км/ч. Съвместна разработка са между Siemens, Scania и Volkswagen.

При изпреварване, например, ще трябва да напускат най-дясната пътна лента, над която е инсталирана електрическата контактна мрежа. Затова са оборудвани с батерия, която се зарежда с ток през цялото време, докато камионът е свързан с контактната мрежа. Енергията, освобождавана при спиране на камиона, също ще се използва за зареждането ѝ. Ако батериите по някаква причина останат без заряд, движението продължава по конвенционалния начин – с включване на дизеловия двигател на камиона. Така ще могат да се движат безпроблемно и в неелектрифицирани участъци от пътя.

Изграждането на експерименталната отсечка е струвало 14,6 милиона евро, отпуснати от Министерството на околната среда. Изградени са били общо 229 метални стълба за токопреносната мрежа. Тестовата отсечка ще функционира до 2022 г.

За в бъдеще се планира да се изградят подобни електрифицирани магистрални участъци в провинции Шлезвиг-Холщайн и Баден-Вюртемберг.

Скоростни отсечки за електрически камиони вече има изградени на някои места в САЩ и Швеция, а в Италия първата eHighway е в процес на планиране.