Полезни съвети за предпазване от жегата

0
Опасно горещо

За днес синоптиците прогнозират екстремни горещини в по-голямата част от страната. Няколко полезни съвета за предпазване от жегата:

Кардиолозите съветват хората със сърдечносъдови заболявания и децата да избягват разходките между 11 сутринта и 16 ч. следобед. Специалистите препоръчват още да се избягват мазните и солени храни, както и да пием повече течности, прясно изцедени плодови сокове, чай и айрян с шипка сол. В горещата част на деня е добре да се избягват и физическите усилия.

Още няколко полезни съвета в горещото време:

Стремете се да поддържате хладна температура в жилището си. Проверявайте температурата в него между 8 и 10 ч., в 13ч. и вечер в 22 ч. Тя трябва да бъде по-ниска от 32°C през деня и 24°C през нощта. Тези инструкции е особено важно да се спазват за деца, възрастни над 60 г. или хора с хронични здравословни проблеми.

Използвайте хладния въздух през нощта, за да проветрите жилището си. Ако е безопасно, отворете всички прозорци през нощта и рано сутринта, когато външната температура е по-ниска.

Намалете топлината вътре в жилището си. Затворете прозорците и особено онези, които са директно изложени на слънчева светлина през деня. Изключете изкуственото осветление и толкова електрически уреда, колкото е възможно.

Пуснете щори, драперии и тенти на прозорците, които се огряват от слънцето сутрин или следобед.

Сложете мокри кърпи в жилището си, за да го охладят. Не забравяйте, че тогава се повишава и влажността на въздуха.

Ако в жилището си имате климатик, затворете вратите и прозорците и изключете електрическите уреди, които не са необходими за охлаждане, така че да се намали рискът от прекъсване на електрозахранването.

Електрическите вентилатори могат да донесат облекчение в горещините, но когато температурите са над 35 °C, те не могат да предотвратят здравословни проблеми, свързани с горещините. Важно е да се пият много течности.

Преместете се в най-хладната стая, особено през нощта. Ако не е възможно да поддържате хладна температура в дома си, прекарвайте 2-3 часа от деня на хладно (например в обществена климатизирана сграда).

Избягвайте да излизате навън в най-горещите часове на деня. Избягвайте изморителна физическа активност. Ако ви предстои такава – свършете я в най-хладната част на деня, която обикновено е сутрин между 4 и 7ч.

Стойте на сянка. Не оставяйте деца или животни в паркиран автомобил.

Вземете хладен душ или вана. Алтернативно може да ползвате студени компреси, кърпи, гъби, бани на краката и т.н.

Носете летни, свободни дрехи от естествени материи. Навън носете широка шапка с периферия или козирка и слънчеви очила.

Ползвайте леки чаршафи и завивки без пълнеж, за да избегнете задържането на топлина.

Приемайте редовно течности като избягвате алкохол, тютюнопушене и прекалено кофеин и захар.

Яжте по малко и по-често. Избягвайте храни, богати на протеини.

Планувайте да проверявате семейството, приятели и съседи, които прекарват дълго време сами вкъщи. Уязвимите хора може да имат нужда от помощ през горещите дни.

Обсъждайте екстремните топлинни вълни със семейството си. Всеки трябва да знае какво да прави, за да се справи с тях.

Помогнете на човек в риск да получи съвет и подкрепа. Възрастните или болните хора, които живеят сами трябва да се посещават поне веднъж на ден.

Ако приемате лекарства, консултирайте се с лекуващия лекар как лекарството може да повлияе върху терморегулацията и флуидния баланс.

Пазете лекарствата на температура под 25 °C или в хладилника (прочетете упътванията за тяхното съхранение).

Потърсете съвет от лекар, ако страдате от хронично състояние или приемате множество лекарства.